انتقاد سازمان ملل از آزادسازی حشیش در دو ایالت آمریکا

یک نهاد سازمان ملل متحد از اقدام دو ایالت آمریکا در سال ۲۰۱۲ برای قانونی کردن استفاده تفریحی از ماریجوانا انتقاد کرده و نسبت به احتمال وضع قوانین مشابه در اروگوئه و افزایش کشت حشیش در اروپا ابراز نگرانی کرده است.

ایالت های واشنگتن و کلورادوی آمریکا در انتخابات محلی سال ۲۰۱۲ به قانونی کردن ماریجوانا رای داده بودند. آن قوانین مستقیما توسط رای دهندگان در این ایالت ها به تصویب رسیده بود.
محل عرضه حشیش
کلورادو و واشنگتن تنها ایالت هایی هستند که استفاده تفریحی از حشیش را آزاد کرده اند




اکنون یک سال بعد از اجرای آن قوانین، هیات بین المللی کنترل مواد مخدر به آن انتقاد کرده است.

این هیات در گزارش تازه ای دولت فدرال آمریکا را ترغیب کرد اطمینان حاصل کند که پیمان های ضدمواد مخدر "در سراسر خاک این کشور مراعات می شود."

ریموند یانس رئیس این هیات در گزارش تازه می گوید که سازمانش همچنان نگران وضع قوانین در اطراف جهان با هدف قانونی کردن استفاده تفریحی از حشیش است.

او گفت که قوانین تازه که در سال ۲۰۱۲ در دولت ایالت کلورادو و واشنگتن توسط رای دهندگان تصویب شد، "ناقض مفاد کنوانسیون کنترل مواد مخدر است که استفاده از حشیش را به کاربردهاری پزشکی و علمی محدود می کند."

براساس قوانین فدرال آمریکا استفاده، فروش و در اختیار داشتن حشیش ممنوع است، اما در نظام فدرال آمریکا، ایالت ها اختیارات زیادی برای وضع قوانین دارند.

دولت فدرال می تواند ایالت های واشنگتن و کلورادو را در دادگاه به چالش بکشد اما تاکنون از این اقدام خودداری کرده.

در واقع وزارت دادگستری سال گذشته گفت که از حق خود برای به چالش کشیدن قوانین این ایالت ها می گذرد ولی از کلورادو و واشنگتن می خواهد که قوانین نظارتی خود را تقویت کنند.

شاید یک دلیل آن این باشد که افکار عمومی در سال های اخیر به طرف تمایل به آزادسازی حشیش حرکت کرده است.

براساس نظرسنجی موسسه پیو در سال گذشته، اکثریت آمریکایی ها یعنی ۵۲ درصد از آزادسازی ماریجوانا حمایت می کردند در حالی که این رقم تا یک دهه قبل ۳۰ درصد بود.

به غیر از واشنگتن و کلورادو ۱۸ ایالت دیگر آمریکا قوانینی برای استفاده محدود از ماریجوانا فقط برای مقاصد پزشکی دارند.

حامیان قانونی کردن ماریجوانا می گویند که این اقدام به مبارزه با مواد مخدر کمک می کند.

یک استدلال آنها این است که مبالغ زیادی صرف مبارزه با ماریجوانا می شود.

به گزارش پلیس فدرال آمریکا، در سال ۲۰۱۰ یک میلیون و ششصد هزار نفر در آمریکا به دلیل در اختیار داشتن یا مصرف مواد مخدر که بیشتر آنها مصرف ماریجوانا بوده دستگیر شده اند.

هیات بین المللی کنترل مواد مخدر که گزارش تازه را در انتقاد از آمریکا منتشر کرده در دهه ۱۹۶۰ تاسیس شد تا بر تابعیت کشورهای عضو سازمان ملل از پیمان های مربوط به کنترل مواد مخدر نظارت کند.

اما نگرانی های گزارش تازه این هیات فقط به آمریکا مربوط نمی شود.

در این گزارش نسبت به حرکات برای تغییر قوانین و آزادسازی حشیش در اوروگوئه ابراز نگرانی شده.

به علاوه در این گزارش آمده است که سازمان های مجری قانون در سراسر اروپا شاهد افزایش کشف حشیش در حومه شهرها عمدتا در خانه ها بوده اند.

این هیات اخطار داد که "جدا نگران" افغانستان است چون باید گام های بیشتری در این کشور برای جلوگیری از کشت خشخشاش که تریاک از آن به دست می آید برداشته شود.

علیرغم کمپین ملی برای ریشه کنی آن، افزایش کشت در سه سال گذشته باعث اختصاص میزان بی سابقه ای زمین برای کشت خشخاش شده.

در این گزارش آمده: "این وضعیت اهداف پیمان های بین المللی کنترل مواد مخدر را جدا به خطر می اندازد" و بهتر نخواهد شد "مگر آنکه پیشرفتی ملموس، پایدار و قابل اندازه گیری توسط دولت افغانستان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، شیوه های کشت جایگزین و کاهش تقاضا صورت گیرد."

این گزارش حاکی بود که استفاده از مواد مخدر در غرب و اروپای مرکزی یا درحال تثبیت شدن است یا درحال کاهش است.

البته ابراز نگرانی شد که نشانه هایی از بازگشت اکستسی به بازار اروپا وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: