نام های عامیانه فرآورده های كانابیس ، ماری جوانا (گراس، علف، بنگ، دوا و...)، حشیش، روغن حشیش (روغن علف، روغن عسل)، چرس است.
بیش از شصت و یك ماده شیمیایی كه كانابینویید نامیده می شوند، از گیاه كانابیس به دست می آیند. THC (دلتا ۹ تتراهیدروكانابینول) كانابینوئید اصلی روان گردان و عامل اصلی بالا رفتن خلق در زمان استعمال ماری جوانا است.سطح THC موجود در گیاه كنفی كه برای مصارف صنعتی كشت می شود، بسیار ناچیز است. رشته های كنف برای ساختن طناب، پارچه و كاغذ به كار می روند. دانه های آن حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و روغنی تولید می كنند كه دارای ارزش غذایی و صنعتی است.بسیاری از ادعاها در مورد مصارف ماری جوانا در پزشكی از نظر علمی به اثبات نرسیده اند، اما پژوهش ها نشان می دهد كه THC و سایر كانابینوئیدهای خالص می تواند در برطرف كردن تهوع و استفراغ و افزایش اشتها موثر باشند. این می تواند برای افراد مبتلا به ایدز یا كسانی كه داروهای شیمی درمانی دریافت می كنند، موثر باشد. برای پی بردن به ارزش طبی ماری جوانا در تسكین درد، كاهش اسپاسم های عضلانی و كنترل برخی انواع صرع نیاز به پژوهش های بیشتری است.
•گیاه كانابیس از كجا می آید
كانابیس گیاه بومی خاص استوایی و آب و هوای معتدل است. عملیات غیرقانونی مدرن برای كشت این گیاه، از روش های پیشرفته برای تولید انواع پرقدرت آن استفاده می كند.
•اشكال كانابیس چیستند
ماری جوانا جوانه و برگ گیاه خشك شده كانابیس است. رنگ آن از سبز مایل به خاكستری تا قهوه ای مایل به سبز متغیر بوده و می تواند حاوی تخم و ساقه باشد. حشیش صمغ متراكم شده و خشك شده گل های كانابیس است. رنگ آن از قهوه ای تا سیاه متغیر بوده و به صورت قطعه ای به فروش می رسد. روغن حشیش از راه جوشانیدن گل ها یا صمغ كانابیس در حلال آلی به دست می آید و ماده ای چسبنده به رنگ قهوه ای مایل به قرمز یا سبز است.
 میزان THC در هریك از گونه های كانابیس متفاوت است. گرچه حشیش عموماً قوی تر از ماری جوانا بوده و روغن حشیش معمولاً قوی ترین شكل موجود است.ماری جوانا، حشیش یا روغن حشیش گاه با تنباكو مخلوط شده و به شكل سیگار پیچیده می شود كه به «سیگاری» معروف است و یا اینكه توسط پیپ استعمال می شود.
 كانابیس گاه در خوراكی هایی مثل كیك های شكلاتی و یا نوشیدنی ها به كار می رود.انواع مصنوعی THC تحت عنوان مارینول تولید می شوند. یك كانابینوئید مصنوعی (نابیلون) با نام تجارتی سزامت به فروش می رسد. هر دوی اینها برای مبتلایان به سرطان یا ایدز تجویز می شوند.
•مصرف كننده كانابیس كیست
كانابیس رایج ترین داروی غیرقانونی مورد استفاده در كشورهای غربی است و مصرف آن در میان دانشجویان پس از الكل و سیگار قرار دارد. با این وجود كانابیس اكثراً به صورت گه گاه و برای تفنن استعمال می شود. میزان های یاد شده در میان مردان به طور چشمگیری بیشتر از زنان بوده است.
•مصرف كانابیس چه احساسی در شما ایجاد می كند
اینكه كانابیس چگونه بر شما اثر می كند بستگی دارد به اینكه:
۱.چه قدر مصرف می كنید؟
۲.برای چه مدت و چند وقت یك بار مصرف می كنید؟
۳.آن را می خورید یا می كشید؟
۴.خلق و انتظارات شما و محیطی كه در آن هستید چگونه است؟
۵.سن شما چه قدر است؟
۶.آیا دچار بیماری خاص داخلی یا روانپزشكی بوده اید؟
۷.آیا الكل و یا سایر داروها (غیرمجاز، مجاز و طبق نسخه پزشك، داروهای بدون نیاز نسخه و داروهای گیاهی) را مصرف می كنید؟زمانی كه افراد برای اولین بار كانابیس را مورد استفاده قرار می دهند، اغلب احساس برانگیختگی روانی می كنند، البته این اثرات با تكرار مصرف نیز ایجاد می شوند.تجربه افراد گوناگون از مصرف كانابیس متفاوت است.
 برخی احساس آرامش و سرزندگی كرده، پرحرف و شوخ طبع می شوند، حال آنكه برخی دیگر احساس اضطراب، ترس، ناآرامی و گیجی می كنند.علاوه بر آن نوع برانگیختگی فرد از هر نوبت مصرف تا نوبت بعدی می تواند متفاوت باشد.
 كسانی كه با مصرف دارو آشنا هستند و در این كار حرفه ای شده اند، می دانند چه زمانی مقدار كافی دریافت كرده اند و كی باید مصرف را متوقف كنند و كنترل بیشتری نیز بر اثرات آن دارند، حال آنكه افراد تازه كار این توانایی را ندارند.كانابیس در دوزهای پایین، ادراك و حس را اندكی مختل می كند.
 كسانی كه دارو مصرف می كنند، می گویند كه صدای موسیقی را بهتر می شنوند، رنگ ها را درخشان می بینند و زمان برای آنها طولانی تر می شود. همچنین می گویند كه حس چشایی، لامسه و بویایی آنها تقویت شده و از بدن خویش آگاه تر می شوند. برخی از این وضع لذت می برند، حال آنكه بقیه آن را ناراحت كننده می یابند.دود كردن مقادیر بیشتر می تواند برخی اثرات مطلوب كانابیس را شدت بخشد، اما احتمال واكنش های ناخواسته و نامطلوب بیشتر است. مصرف بیش از اندازه می تواند احساس از دست دادن كنترل، گیجی، بی قراری، پارانویا و وحشتزدگی را سبب شود.
توهم كاذب (دیدن چیزها و رنگ هایی كه می دانید واقعی نیستند) یا توهم واقعی (زمانی كه ارتباط شما با واقعیت گسسته می شود) می تواند روی دهد.
اثرات فیزیكی كانابیس شامل قرمزی چشم ها، خشكی دهان و گلو، تحریك سیستم تنفسی (به دلیل دود ناشی از آن) و اتساع برونش ها (گشاد شدن راه های هوایی) است. اشتها و سرعت ضربان قلب افزایش می یابد، حال آنكه فشار خون، تعادل و پایداری كاهش می یابد. كانابیس می تواند سبب خواب آلودگی یا ناآرامی شود و این بستگی به مقدار داروی دریافت شده و پاسخ فرد بدان دارد.
منبع آفتاب