حشیش و کدئین؛ بیشترین مواد مصرفی در میان دانشجویان ایران

حشیش و کدئین؛ بیشترین مواد مصرفی در میان دانشجویان ایران

مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که بیشترین ماده مخدر مصرفی بین دانشجویان ایران، حشیش و بیشترین دارو، کدئین است. بر اساس این گزارش، ۶ / ۲ درصد از دانشجویان معتاد هستند.
خبرگزاری مهر به نقل از مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارش داده که مصرف مواد مخدر به دلیل استرس شب امتحان و کم‌خوابی در میان دانشجویان رواج پیدا کرده است.

حمید صرامی در این ارتباط هشدار داده است: «يك پندار غلط و يك باور نادرست دانشجويان را تهديد می‌كند و آن اينكه مواد و داروهای محرك و مخدر باعث كم‌شدن استرس شب امتحان، كم‌خوابی، تمركز بيشتر و... می‌شود».

وی به پژوهشی درباره شیوع‌شناسی مصرف مواد در بین دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم اشاره کرد که بر اساس آن ۵۶ درصد دانشجویان گروه نمونه اعلام کرده‌اند که
در مورد مواد مخدر اطلاعات کافی ندارند.

بر اساس این تحقیق، میزان شیوع مصرف مواد در سال گذشته شمسی در بین دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، معادل ۶ / ۲ درصد درصد بوده و بیشترین شیوع مواد در گروه نمونه دانشجویان به ترتیب حشیش، تریاک، قرص اکس و شیشه بوده است.

مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر در عین حال هشدار داده که دانشجوياني كه مواد مخدر مصرف نمی‌‌كنند، در مقابل
قرص‌های روان‌گردان مقاومتی ندارند.

وی اظهار داشته که در بین داروها بیشترین شیوع مصرف در بين دانشجويان به ترتیب به کدئین، ‌ترامادول، دیازپام و ریتالین اختصاص دارد. به گفته وی این قرص‌ها به اندازه هم‌خانواده‌های مخدرشان ترسناك نيستند، اما عوارضی دارند كه دانشجوها از آن بی‌‌خبرند.

این پژوهش نشان داده است که شيوع مصرف مواد در دانشجويان گروه نمونه در میان پسران سه برابر دختران بوده، ولی مصرف دارو در بین دانشجويان دختر بيشتر از دانشجويان پسر است.

حمید صرامی افزوده است: «طبق این مطالعه، مصرف مواد در دانشجویان گروه نمونه که در منازل مجردی سکونت دارند، بیشتر از دانشجویانی بوده که در خوابگاه یا همراه خانواده خود زندگی می‌کنند و اکثریت دانشجویان گروه نمونه اولین تجربه مصرف خود را قبل از ورود به دانشگاه عنوان کردند».

عطاری‌ها هم متادون می‌فروشند

هادی معتمدی آسيب‌شناس اجتماعی در گفت‌و‌گو با روزنامه تهران امروز با اشاره به شیوع مصرف داروهای روان‌گردان بین دانشجویان گفته است: «اين داروها به دليل عوارضی كه ايجاد می‌‌كند، بيشتر از سوی جوانان تحصيل‌كرده مورد استقبال قرار می‌‌گيرد. اين داروها تمركز خوبی ايجاد می‌‌كند، ولی بعد از چند بار استفاده، مصرف‌كننده مجبور می‌‌شود برای آنكه تمركز عادی داشته باشد از آن استفاده كند و حتی بعد از مصرف پياپی باعث كاهش تمركز نيز می‌‌شود».

ابراهيم قدوسی، مسئول برنامه اداره اعتياد وزارت بهداشت نیز درباره توزيع بدون نسخه داروهایی مانند کدئین، ‌ترامادول، دیازپام و ریتالین به تهران امروز گفته است: «گزارش‌هایی مبنی بر اينكه
عطاری‌ها به صورت غيرمجاز متادون يا داروهای ديگر را عرضه می‌‌كنند، به دست وزارت بهداشت و درمان رسيده است. اين داروها حتی در دكه‌های روزنامه‌فروشی و سيگار فروشی‌‌ها نيز توزيع می‌‌شود».

وی در پاسخ به اين سوال كه اين داروها را از كجا می‌‌آورند، اظهار داشته است: «موارد و شواهدی وجود داشته كه محموله دارویی كه به شهرستان می‌رفته سرقت شده است و احتمالا این داروهای سرقت‌شده سر از عطاری‌ها و دکه‌های روزنامه فروشی در می‌آورند».

هیچ نظری موجود نیست: