قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور به 26 درصد افزایش یافته است.

 قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور به 26 درصد افزایش یافته است.
 به گزارش ایرنا، سردار علیرضا جزینی روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان شرقی افزود: در سال 86 میزان مصرف مخدرهای صنعتی سه درصد بود.
وی با یادآوری روند افزایش مصرف مخدرهای صنعتی در کشور اظهار کرد: کنترل ورود پیش سازها در مقابله با این مخدرها موضوع مهمی است و خوشبختانه کشفیات خوبی در این زمینه انجام گرفته اما کافی نیست.
سردار جزینی با ارایه آمار مصرف مواد مخدر صنعتی بویژه شیشه در بین دانشجویان و دانش آموزان گفت: مصرف این مواد در بین دانش آموزان از 0.5درصد به یک درصد، در بین دانشجویان وزارت علوم به 1.1 درصد و دانشگاه علوم پزشکی به 1.3 افزایش یافته است.
وی به کشت مواد مخدر در 210 هزار هکتار از اراضی افغانستان اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود هفت هزار تُن تریاک و 650 تن هرویین در این کشور تولید شود که ایران یکی از مقصدهای مصرف این مواد است.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: هنوز در مقابله با مواد مخدر در ابتدای راه هستیم و باید تلاش زیادی کنیم تا به وضعیت مطلوب برسیم.
وی با یادآوری نگاه ویژه مسوولان به مبارزه با مواد مخدر افزود: با گذشت هشت سال از ابلاغ سیاست های کلی نظام در زمینه مبارزه با مواد مخدر از سوی رهبر معظم انقلاب، مشکلات در این حوزه زیاد است که بخشی از آن به فعالیت دشمن باز می گردد.
جزینی همچنین به آمار کشفیات مواد مخدر در کشور اشاره کرد و گفت: 70 درصد کشفیات در مرز و حاشیه مرزها اتفاق افتاده و ما هنوز نتوانسته ایم مرزها را به طور کامل مسدود کنیم، اما تلاش های خوبی در این خصوص انجام گرفته که سه هزار و 750 شهید و 12 هزار مجروح و جانباز حاکی از این تلاش هاست.
سردار جزینی سود جهانی حاصل از تجارت مواد مخدر را 465 میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: سه میلیارد دلار از این مبلغ نصیب سوداگران ایرانی می شود.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: در کنار سودی که سوداگران از خرید و فروش مواد مخدر حاصل می کنند، سالانه یکصد هزار میلیارد ریال نیز به اقتصاد کشور ضرر می زنند.
وی به آسیب های اجتماعی ناشی از استعمال مواد مخدر اشاره کرد و گفت: امروز مواد مخدر به عنوان نخستین آسیب در جامعه قلمداد می شود به طوری که علت 55 درصد قتل ها، 65 درصد همسر آزاری ها و 35 درصد کودک آزاری ها است.
 
* 58 درصد معتادان، شیشه و یا ترکیبی از شیشه مصرف می کنند 
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: 58 درصد از معتادان مراجعه کننده به مراکز درمانی شیشه و یا ترکیبی از شیشه مصرف می کنند. 
محمدعلی نصرتی افزود: از 10 هزار نفر معتادی که در این مراکز تحت درمان قرار گرفته اند، 26درصد شیشه و 32 درصد ترکیبی از شیشه با مواد مخدر دیگر مصرف داشتند. 
وی خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال تعداد دستگیر شدگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد رشد داشته که این رقم در بخش زنان 64 درصد بوده است. 
نصرتی همچنین به کشف هفت برابری کارگاه تولید شیشه در استان آذربایجان شرقی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 14 کارگاه تولید شیشه در استان کشف شد.
وی همچنین بر لزوم ساخت مرکز نگهداری اجباری معتادان تاکید کرد و گفت: با جدیت و حمایت دولت و پیگیری استاندار، مکان یابی برای احداث این مکان انجام شده و به زودی کار ساخت آن آغاز می شود.
نصرتی افزود: نزدیک به 50 هزار معتاد در استان شناسایی شده اند که این رقم در مقایسه با سال 90 حدود 1.9 رشد داشته است. 
وی با اشاره به مرزی بودن آذربایجان شرقی گفت: مرزهای استان از نظر مواد مخدر امن است اما برای حفظ جایگاه نظام در بین کشورهای منطقه نیاز است مرزهای جلفا و نوردوز در این استان به دستگاه های «ایکس ری» و «بادی اسکن» تجهیز شوند تا از خروج هرگونه مواد مخدر جلوگیری شود. 
وی نبود بانک اطلاعاتی جامع، تامین اعتبار برای اعطای پاداش نیروهای فعال در این زمینه و نبود انبار را از جمله مشکلات در خصوص مبارزه با مواد مخدر در استان اعلام کرد. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این جلسه گزارشی از آمار معتادان ارایه کرد و گفت: 32 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر استان را کارگران، 10 درصد را رانندگان و هفت درصد را نیروی کار ماهر تشکیل می دهند. 
میراحد حسینی افزود: 20.5 درصد مصرف کنندگان بیکار، 2.6 درصد خانه دار، 0.08 درصد سرباز، 2.4 درصد دانشجو و 1.4 درصد دانش آموز هستند.
وی گفت: معتاد شدن نیروی کار عادی و ماهر، ضربه به تولید و اشتغال است، از این رو باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم. 

هیچ نظری موجود نیست: