هلند کوچک ایران» افسانه است یا واقعیتی بی نهایت تلخ؟

فرانس ۲۴ از کشت ماری‌جوانا در ایران خبر می‌دهد؛

«هلند کوچک ایران» افسانه است یا واقعیتی بی نهایت تلخ؟!

آن گونه که در این گزارش آمده، مزارع کشت ماری‌جوانا (یا به قول ایرانی‌ها، گراس) را در ایران، جز در این روستا، در برخی نقاط دیگر کشور نیز می‌توان سراغ گرفت اما آنچه موجب بر سر زبان افتادن نام این روستا شده، عواملی چون کیفیت مخدر تولید شده در این منطقه و تبلیغات فروشندگان این نوع مخدر در شبکه‌های اجتماعی مختلف است!
کد خبر: ۴۴۶۶۰۲

- 06 November 2014



دوست داریم این خبر از بیخ و بن درست نباشد؛ اما تصاویر منتشره همراه با گزارش مانع می‌شود؛ آیا با یک کلاهبرداری و جعل تصاویر مواجهیم یا واقعیتی ‌بسیار تلخ؟!

به گزارش «تابناک»، اخبار رسیده از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا را که مرور می‌کنیم، به نکته‌ای بر‌می‌خوریم که درکش برای ما بسیار دشوار است؛ در کنار انتخاب اعضای کنگره این کشور، در برخی ایالات‌‌ موضوعاتی مانند مجاز دانستن «حمل مقادیر کم ماری‌جوانا برای استفاده شخصی» نیز به رأی گذاشته شد که در واشنگتن دی سی و اورگن به قانون تبدیل ‌و در آلاسکا به حد نصاب نرسید و مسکوت شد.


اخباری از این دست در حالی از ینگه دنیا و برخی کشورهای اروپایی مخابره می‌شود که نه تنها حمل و نقل و مصرف موادی چون ماری‌جوانا در کشورمان جرم به شمار می‌رود، بلکه کاشت گیاه آن، شاهدانه، نیز با ممنوعیت‌های نوشته و نانوشته روبه‌رو بوده و می‌تواند پیامدهای سختی ‌داشته باشد.

این در حالی است که به تازگی خبرگزاری فرانس ۲۴ روایت جدیدی از این ماجرا از کشورمان مخابره کرده که می‌تواند موجب شگفتی بسیاری باشد؛ کاشت گسترده گیاه ماری‌جوانا در یک روستا از توابع استان فارس در کشورمان که لقب «هلند کوچک» را برا‌یش به ارمغان آورده، زیرا ظاهرا در این روستا به مانند کشور هلند، ماری‌جوانا از شمول جرایم خارج شده و آزاد است!


آن گونه که در گزارش این سایت به زبان‌های فرانسه، فارسی و انگلیسی آمده، مزارع کشت ماری‌جوانا (یا به قول ایرانی‌ها، گراس) را در ایران، جز در این روستا، در برخی نقاط دیگر کشور نیز می‌توان سراغ گرفت؛ اما آنچه موجب بر سر زبان افتادن نام این روستا شده، عواملی چون کیفیت مخدر تولید شده در این منطقه و تبلیغات فروشندگان این نوع مخدر در شبکه‌های اجتماعی گوناگون است؛ ادعایی که چند تصویر برای اثبات درستی آن به گزارش پیوست شده است.

در ادامه این گزارش چرایی برخورد نکردن پلیس با کشت هکتار‌ها ماری‌جوانا در این منطقه، رشا و ارتشا ذکر شده و افزون بر آن از درگیری‌های خونین رخ داده میان دو طرف یاد شده که ماحصل آن بر جای گذاشتن چندین مجروح و تحت تعقیب بودن شمار زیادی از اهالی روستاست؛ ادعایی به غایت عجیب که این سایت فرانسوی مدعی است در گفت‌وگو با چند تن از اهالی منطقه، بدان دست یافته است!


بدین ترتیب می‌توان دریافت که شاید ‌‌اساس گزارش محل اشکال باشد؛ اما آنچه مانع مردود دانستن این گزارش می‌شود، تصاویری است که از کشت ماری‌جوانا در این دیار به آن پیوست شده تا تشخیص درستی و نادرستی ماجرا دشوار شده و تنها راه پاسخ دادن به ابهامات مطرح‌، پاسخ مسئولان به این ادعاها باشد.

هیچ نظری موجود نیست: