اسپری بینی مخصوص درمان مصرف بیش از حد (اوردوز) هروئین ساخته شد

اسپری بینی مخصوص درمان مصرف بیش از حد (اوردوز) هروئین ساخته شد

تاریخ مقاله : 28 اکتبر 2014


آرنه اسکولبرگ (Arne Sculberg) متخصص هوشبری ، نامزد مدرک دکتری در دانشگاه NTNU (دانشگاه علوم و فن آوری نروژ) و برنده جایزه گرند پریکس (Grand Prix) محققان نروژ در سال 2014 می گوید : " هر ساله مصرف بیش از حد مواد مخدر (اوردوز) مسئول زنگ زدن به حدود 1000 آمبولانس در اسلو است " .

در این راستا ، اسکولبرگ همراه با پروفسور الا داله (Ola Dale) و ایدا تیلسکار (Ida Tylleskär) از برنامه پژوهش دانشجویان پزشکی Medical Students' Research Programme) MSRP) در NTNU ، اسپری بینی ای را برای درمان مصرف بیش از حد (اوردوز) مواد مخدر تهیه کرده است .

اسپری بینی در سال آینده برای 260 مورد اوردوز که در اسلو و تروندهایم (Trondheim) روی می دهد مورد آزمایش قرار خواهد گرفت .

معتادان مواد مخدر سزاوار درمان های جدید هستند

اسکولبرگ از دایره انتشار و تصویر برداری دانشگاه NTNU می گوید : "خیلی از مردم سالیانه در نروژ از اوردوز مواد مخدر می میرند تا از تصادفات در ترافیک . معتادین مواد مخدر مانند هر دسته از بیماران دیگر سزاوار درمان های جدیدی هستند که توسط پژوهشگران تحقیق شده و به نتیجه می رسند".

محققان امیدوارند که بتوان اسپری بینی را به معتادان مواد مخدر ، ماموران پلیس ، نیروهای امنیتی و امدادگران تحویل داده تا امکان محافظت از جان های بیشتری میسر شود .
تنفس متوقف می شود

اسکولبرگ می گوید : " خیلی از مرگ و میر های حاصل از اوردوز پس از اینکه فرد مصرف مواد مخدر را برای مدتی متوقف یا ترک می کند ، اتفاق می افتد . مانند زمانیکه اوقات خود را در زندان سپری می کند " .

وقتی که هروئین بیش از حد وارد بدن شود ، مرکز تنفس در مغز متأثر خواهد شد . در نتیجه تنفس بسیار آهسته شده یا بطور کامل خواهد ایستاد و بر اثر آن اگر هیچ کمک یا درمان تنفسی دریافت نشود ، مرگ سریع اتفاق خواهد افتاد . در حال حاضر ، امدادگران مصرف بیش از حد ( اوردوز) مواد مخدر را با تزریق عضلانی یا گاهی اوقات با تزریق مستقیم در رگها درمان می کنند .

هر کسی می تواند کمک کند

اسکولبرگ می گوید : " همه معتادان به مواد مخدر قادر به احیای دوستانشان بصورت دهان به دهان نیستند . ماموران امنیتی ، بستگان ، کارکنان پناهگاه های بی خانمان ها لزوماً در خود احساس صلاحیت کافی برای تزریق یا احیای (دادن تنفس) دهان به دهان یا هر دو آن نمی کنند . با این اسپری بینی هر شخص می تواند به راحتی و بطور مؤثر یاری نموده و جان دیگران را حفظ نماید " . اسکولبرگ علاوه بر تحصیل در مقطع دکترا ، در خدمات آمبولانس اسلو نیز کار می کند .

خطر بالای آلودگی خون

اشخاصی که به این نوع کمک نیاز دارند اغلب در کوچه و خیابان ها ، در پشت کانتینر ها و زیر پل ها پیدا می شوند . در آنجا اغلب تاریک بوده و شرایط کار دشوار است . اسکولبرگ توضیح می دهد : " برای تزریق در چنین شرایطی نمی توان کار زیادی انجام داد . وقتی که یک معتاد بعد از مصرف بیش از حد (اوردوز) مواد مخدر بیدار شود ، ممکن است دچار آشفتگی و اضطراب شده و بترسد . اگر اغتشاشی بروز کند ، امدادگران ممکن است بوسیله سوزنی که برای تزریق بیمار استفاده می شود در خود جراحت ایجاد کنند . بنابر این خطر بالای آلودگی خون برای آنهایی که با معتادان مواد مخدر کار می کنند ، وجود دارد" . داله می گوید : " با وجود یک اسپری بینی ریزش خون بحد قابل توجهی کاهش یافته که خطر آلودگی نیز به حداقل می رسد " .

بر روی 17 دانشجوی پزشکی آزمایش شد

داروی نالوکسان سال ها جهت درمان مصرف بیش از حد (اوردوز) هروئین مصرف می شده است ، اما آن هم معمولاً تزریق می شود . این دارو همان دارویی است که در اسپری بینی استفاده می شود .

پیدا کردن میزان مصرف (دوز) صحیح سخت بوده است . تیم تحقیقاتی اسپری را بر روی 17 دانشجوی پزشکی آزمایش کرده و نتایج را با تزریق دارو بصورت وریدی مقایسه کرده اند .
هدف این بود که آزمایش شود چه مقدار از دارو با استفاده از این روش های متفاوت در خون جذب شده است . درمان شما فقط در صورتی که واقعاً هروئین یا مواد مشابه در سیستم بدن خود داشته باشید کار می کند، پس تنها چیزی که در افراد مورد آزمایش تجربه شد ، ناراحتی ناچیزی حاصل از تأثیر اسپری بینی بود . نتایج این آزمایش کاملاً امیدوار کننده بود .

هر دو روش تزریق و اسپری

زمانی که اسپری بر روی معتادان به مواد مخدر آزمایش می شود ، امدادگران دارای یک بسته (package) شامل اسپری و وسایل تزریق خواهند بود که از هر دو آنها برای درمان اوردوز استفاده خواهد شد . فقط یکی از دو روش واقعاً درمان را در بر می گیرد . پژوهش بصورت آزمایش کور (blind) انجام می گیرد زیرا تعیین ضوابط و معیاری دقیق برای هر روشی که موثرتر است بسیار مشکل می باشد .

زمانیکه امدادگران به صحنه اوردوز می رسند ، اولین دستورالعمل کمک به نفس کشیدن فرد است . سپس از هر دو روش تزریق و اسپری بینی استفاده خواهد شد ، و در این هنگام زمان سنج شروع به کارمی کند و امدادگران برای خود زمان بندی خواهند کرد که چقدر طول کشیده است تا بیمار اولین تنفس خود را آغاز کند ، چقدر زمان برده است تا آنها بتوانند توسط خود بطور یکنواخت تنفس کنند ، چقدر طول کشیده تا چشمانشان باز شود و همچنین چقدر زمان برده است تا شروع به حرکت کنند .

حق کمک شایسته و مناسب

اسکولبرگ می گوید : " معتادان مواد مخدر اغلب جوان هستند که بطور بالقوه می توانند دارای زندگی ای خوب و عمری دراز تا تپیدن آخرین ضربان قلبشان باشند . آنها حق دارند که همانند هر کس دیگری از مراقبت یکسان برای بیماریشان بهره مند باشند . خیلی از سیاستمداران بسیار سرگرم آنند تا تمامی معتادان پاکی خود را بدست آورند . در این میان ، خیلی از مردم از مصرف بیش از حد (اوردوز) مواد مخدر می میرند اما با استفاده از این اسپری بینی جای امیدواری است که بیشتر معتادان هنگام اوردوز می توانند زنده بمانند و پاک شوند" .

این پژوهش توسط موسسه خیریه برای پزشکی حاد لردال (Lærdal) ، دانشگاه NTNU ، بیمارستان سنت اولاوز (St.Olavs) ، و سازمان مرکزی بهداشت منطقه ای نروژ سرمایه گذاری شده است . سازمان پزشکی نروژ با توصیه نامه های خود با توجه به وضعیت پیچیده قانونی تا حدود زیادی کمک کرده است . هم اینک تیم تحقیقاتی همکاری های لازم را با انجمن داروسازی نروژ آغاز کرده است .
Nasal spray treats heroin overdose -- ScienceDaily
Nasal spray treats heroin overdose

هیچ نظری موجود نیست: