آزمایش و تست عدم اعتیاد به مواد مخدر قابل اعتماد نیست

آزمایش اعتیاد غیر قابل اعتماد!

آزمایش اعتیاد غیر قابل اعتماد!خانمی که کپی نتیجه آزمایش یک سال قبلش را به همراه دارد با فریاد به مسوول آزمایشگاه می گوید: آزمایش شما نشان نداد که همسر من معتاد است، اما بعدها متوجه شدم که تریاک مصرف می کند و من هم نتوانستم ترکش دهم.او اضافه می کند: ظاهراً همسرم آن زمان هم معتاد بوده، پس چرا آزمایش شما این را نشان نداده است؟
مصرف مواد مخدر جزو ناهنجاری های اجتماع محسوب می شود، بنابراین دور از انتظار نیست اگر مصرف کنندگان این مواد که برای ازدواج یا حتی برای استخدام مراجعه می کند سعی در مخفی نگه داشتن آن کنند.
اکثر متخصصان علوم آزمایشگاهی معتقدند این مواد جزء بدن فرد نمی شود و مانند هر چیز دیگری که وارد بدن می شود، به تدریج از بدن خارج می شود. بنابراین اگر کسی به خودش فرصت دهد و از مصرف مواد خودداری کند، نتیجه آزمایش او منفی خواهد شد، به عبارت دیگر جواب منفی فقط نشان دهنده وضعیت فرد در چند هفته یا چند روز اخیر است، بنابراین خانواده ها خصوصاً در موارد ازدواج، نباید با اتکا به این آزمایش، مهر تایید روی فرد بزنند و بررسی های رایج در عرف را رها کنند.
یکی از آزمایش های سنتی اعتیاد، آزمایش ادرار است که روش حتمی و دقیق نبوده و فرد می تواند با استفاده از مصرف مواد شیمیایی ویژه ای نتیجه آزمایش را تغییر دهد یا با ترقیق نمونه، سعی در پنهان کردن مصرف مواد وکسب نتیجه منفی در تست کنند، البته روش های دیگری برای آزمایش اعتیاد وجود دارد که با اطمینان بالا می توان از آنها بهره گرفت.
دکتر عباس فتوحی، متخصص علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه درسال های اخیر اعتیاد یکی از دلایل اصلی طلاق و متلاشی شدن خانواده ها شده است گفت: با توجه به اینکه معتادان به روش های از بین بردن مواد مخدر در خون آشنایی کافی دارند، توصیه می شود در زمینه ازدواج، خانواده ها دقت لازم را داشته باشند و تنها به جواب آزمایش اعتیاد اعتماد و اکتفا نکنند.
دکتر حسین غلامی، رئیس اداره مدیریت آزمایشگاه های بهداشتی کشور نیز با توصیه به دستگاه های دولتی و خانواده ها مبنی بر اینکه اعتماد کامل به آزمایش های اعتیاد نداشته باشند، گفت: تشخیص اعتیاد از مواردی است که با آشنایی معتاد به راه های خنثی کردن آزمایش به سختی صورت می گیرد و در بسیاری از آزمایشگاه ها پرونده معتادانی که در آزمایش خون و ادرار خود تقلب کرده اند وجود دارد و برای شناسایی معتادان به دنبال اجباری کردن آزمایش اعتیاد درباره تمامی مواد مخدر هستیم.
غلامی افزود: در زمان حاضر تشخیص اعتیاد به تریاک و مورفین و هرویین در دستور کار آزمایشگاه هاست، در حالی که با توجه به افزایش و تنوع مخدرها آزمایش تمامی مخدرها باید در آزمایشگاه ها انجام گیرد.
شاید شنیده باشید که یکی از روش های مخفی کردن اعتیاد، سم زدایی فوق سریع هم هست. براساس برخی آگهی های ترک اعتیاد، در صورت استفاده از شیوه های سم زدایی فوق سریع در عرض چهار ساعت، ۲۴ ساعت تا پنج روز اثری از مواد در بدن فرد دیده نخواهد شد. حال باید پرسید با وجود این مراکز، خانواده ها چگونه می توانند به آزمایش های ترک اعتیاد افراد اعتماد کنند؟
با وجود مخالفت بسیاری از کارشناسان درمان اعتیاد باتبلیغات برخی مراکز درمانی، این مراکز به صورت وسیعی تبلیغات خود را انجام می دهند در حالی که هیچ یک از ارگان های ذی ربط نظارت کافی بر عملکرد ترک اعتیاد چهار ساعته ندارند.
منشی یکی از مراکز ترک اعتیاد در چهار ساعت، درباره تضمین سم زدایی فوق سریع می گوید: «مرکز ما تعداد زیادی مراجعه کننده دارد و کارکنان برخی شرکت ها به دلیل اینکه هر چند وقت یک بار مورد آزمایش ترک اعتیاد قرار می گیرند با مراجعه به مرکز و استفاده از روش سم زدایی فوق سریع تا هفت روز هیچ نوع موادی در بدنشان دیده نمی شود.»
او این پاسخ ها را می دهد بدون اینکه هیچ مسوولیتی در قبال خانواده ها و جامعه در گفته هایش حس شود، این در حالی است که به گفته کارشناسان، در واقع سم زدایی فوق سریع راهی برای گمراه کردن دیگران است و به خانواده ها هشدار می دهند که یکی از کاربردهای سم زدایی فوق سریع، از سر گذراندن تست اعتیاد برای مواردی از قبیل ازدواج است.
مراجعه کننده ای که برگه جواب مثبت در دست دارد به مسوول آزمایشگاه می گوید: من نه تنها مواد مصرف نمی کنم بلکه تا به حال سیگار هم نکشیده ام و حاضرم دوباره نمونه بدهم تا ثابت شود که شما اشتباه کرده اید.
بعد از پرسش وپاسخ های متعدد مشخص می شود که وی چند روز قبل، به دلیل کمردرد، یک قاشق از شربت گیاهی قهوه ای رنگی را مصرف کرده که باعث اشتباه شدن جواب آزمایش او شده است.
مسوول آزمایشگاه یادآوری می کند در اغلب داروهای شربت مانند که در عطاری ها موجود است و به عنوان ضد درد تجویز می شوند ترکیبات تریاک به کار رفته است و از مصرف آنها باید پرهیز کرد.
مورد دیگری، فردی بود که اظهار می کرد یکی از بستگان نزدیک وی در خانه مواد مخدر مصرف می کند ولی تا به حال خودش مصرف نکرده، چطور آزمایش اومثبت شده است؟ با همین توضیحات، جواب سؤال این فرد روشن است، افرادی که در معرض استنشاق مستقیم دود ناشی از مواد مخدر هستند، تاحد زیادی در معرض آلودگی قرار دارند و ممکن است نتیجه آزمایش آنها مثبت شود.
دکتر پونه کیمیا قلم، روانپزشک و درمانگر اعتیاد با اشاره به موارد بالا گفت: هیچ تستی عاری از خطا نیست. به این معنی که می تواند مواردی را به اشتباه مثبت تشخیص دهد و مواردی را نیز گزارش نکند. در مورد تست های مواد مخدر نیز چنین تداخلاتی وجود دارد، به طور مثال مصرف قرص ایبوبروفن (مسکن ضددرد) می تواند به غلط تست حشیش را مثبت کند یا مصرف آنتی بیوتیک هایی خاص باتست هرویین و کوکایین تداخل دارد یا مصرف ضد دردها، آنتی هیستامین ها وآب نبات های سرد (قرص های مکیدنی برای سرماخوردگی) می تواند موجب مثبت شدن تست آمفتامین شود و ترکیبات بی حس کننده در دندانپزشکی نیز در تست کوکایین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد
آیا مصرف قرص ترک اعتیاد دراگون Dragon باعث مثبت شدن آزمایش عدم اعتیاد می شود ؟ Drug Test?
 

هیچ نظری موجود نیست: