ابلاغ پروتکل جدید درمان با متادون/ به زودی کمپ زنان متجاهر معتاد راه اندازی می شود

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در غرفه ایسنا خبر داد

ابلاغ پروتکل جدید درمان با متادون/ به زودی  کمپ زنان متجاهر معتاد راه اندازی می شود

» سرویس: اجتماعي - رفاهي و خانواده
1415965133640_abdolvahed mirzazadeh-7.jpg
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور صبح امروز با حضور در غرفه ایسنا در بیستمین نمایشگاه مطبوعات از ابلاغ پروتکل جدید درمان با متادون خبر داد.

دکتر فرید براتی سده در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه اعتیاد به عنوان یک بیماری برگشت پذیر شناخته می‌شود گفت: در دنیا میزان معتادان پاک را پنج الی 15 درصد تخمین می‌زنند، اما در کشور ما به دلیل وجود گروه‌های فعال و ایجاد بافت حمایتی میزان معتادان پاک 20 درصد تخمین زده است.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا اعتیاد بیماری برگشت پذیری شناخته شده است، ادامه داد: اعتیاد به مانند دیابت و یا بیماریهای عفونی و کلیوی برگشت پذیری زیادی دارد و این مختص کشور ما نیست؛ بلکه در همه جای دنیا این میزان برگشت پذیری وجود دارد.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به درمان 20 درصد از معتادان بهبود یافته، گفت: مهم این است که سیستم‌های خدمات درمانی و کاهش آسیب ایجاد شود تا به معتادان کمک کنیم تاروزهای قطع مصرفشان بیشتر از روزهای مصرف باشد.

وی با بیان اینکه به ازای هر یک هزار تومان هزینه در بحث درمان می‌توان سه هزار تومان سود برد اظهارکرد: اگر بتوانیم یک معتاد را که 12 روز مصرف دارد به مدت هفت روز پاک نگه داریم کار بزرگی در حوزه اعتیاد و اقتصاد انجام داده‌ایم، گفت: اگر عواملی همچون حمایت‌های اجتماعی، پذیرش معتادان بهبود یافته، ایجاد امکان برای حضور مجدد معتادان و ... را انجام دهیم کار بسیار مهمی انجام داده‌ایم.
وی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه مصوبات درمانی اقدامات خوبی داشته است، به گونه‌ایکه سند جامع کاهش آسیب‌ها در دست تدوین است و درحال حاضر در حال نوشتن برنامه عملیاتی دستگاه‌های دخیل در امر درمان و اعتیاد هستیم. به گونه‌ای که قرار است همه دستگاه‌ها ظرفیت خود را اعلام کنند.

وی همچنین از ابلاغ پروتکل درمان با متادون در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: پروتکل درمان با متادون بسیار قدیمی و مربوط به 10 سال قبل بود و اگر این پروتکل جدید درمانی ابلاغ شود، بسیاری از مشکلات ما در حوزه درمان با متادون رفع خواهد شد.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور همچنین از تدوین دستورالعمل حمایت‌های اجتماعی و مددکاری ویژه معتادان خبر داد و گفت: در حال حاضر چنین دستورالعمل حمایتی وجود نداشت و از دو سال قبل در بهزیستی کشور در حال تدوین این دستورالعمل بوده‌ایم که در آینده‌ای نزدیک به امضای دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رسیده و ابلاغ می‌شود.

وی همچنین از پروتکل درمانی نوجوانان خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک با همکاری وزارت بهداشت و بهزیستی این پروتکل تدوین و دو مرکز درمانی برای معتادان پسر و دختر شهر زاهدان نیز راه اندازی خواهد شد.

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کودکان و نوجوانان معتاد در صورت نیاز به بستری به بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شهر مربوطه‌شان اعزام و برای ادامه درمان خود تحت پوشش بهزیستی قرار خواهند گرفت، افزود: در بحث معتادان متجاهر نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های زیادی هستیم. به گونه‌ای که درمان تنها یک بعد است و مسائل دیگری همچون مکان مورد نیاز و اعتبارات نیز مهم است.

وی با بیان اینکه دو سال قبل بهزیستی و پلیس در یک عملیات شبانه 100 معتاد زن خیابانی را جمع آوری کردند گفت: مجدد این افراد به چرخه بازگشتند چرا که حلقه‌ها کامل نبود و در مورد کارتن‌خواب های زن و مرد نیازمند برنامه‌ریزی زیادی هستیم.

مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه به زودی کمپی با ظرفیت 300 نفر برای زنان متجاهر معتاد (زنان معتاد خیابانی) ساخته می‌شود، گفت: نیازمند اعتبارات ویژه‌ای هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان مجلس اقدامی در راستای کمک قانونی به جمع آوری معتادان انجام نمی‌دهند، افزود: نمایندگان اقدامات خوبی انجام داده‌اند؛ اما جای سوال است که چرا وقتی از وزرا و مسئولان کشوری در مورد مسائل مختلف سوال می‌پرسند در مورد وضعیت اعتیاد و یا عدم بیمه معتادان و عدم ارائه خدمات به این افراد سوالی مطرح نمی‌شود

به گفته وی کار در حوزه معتادان بدون اعتبار امکان پذیر نیست.

هیچ نظری موجود نیست: