۹۷ نوع مواد مخدر روان گردان جدید شناسایی شد

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر :

۹۷ نوع مواد مخدر روان گردان جدید شناسایی شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای سازندگی کشور نباید همه تمرکز روی مباحث مالی باشد و زمانی می‌توانیم خود را در از بین بردن معضلات اجتماعی برنده احساس کنیم که بتوانیم فضای مشارکت عمومی را ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سیدحسن موسوی چلک، در جشنواره ملی ایده‌های برتر کنترل و کاهش مواد مخدر، با بیان اینکه برگزاری این جشنواره بزرگ قطعا در خاطره حوزه اجتماعی ایران باقی خواهد ماند، اظهار داشت: ارائه بیش از 250 ایده به دبیرخانه جشنواره نشان دهنده این است که برای سازندگی کشور تنها بر منابع مالی تکیه نشده است و این مایه خوشحالی است.
وی با اشاره به اینکه انتخاب رویکرد اجتماعی در حوزه کنترل و کاهش مواد مخدر یک انتخاب هوشمندانه است، افزود: کسانی که در حوزه اجتماعی کار می کنند زمانی که از اعتیاد حرفی به میان می آید اولین تدبیر مقابله و استفاده از نیروی انتظامی است و همین اتفاق باعث شده نگاه انتظامی، امنیتی و سیاسی، قضایی غالب شود بر نگاه اجتماعی و فرهنگی، در کل حوزه اجتماعی مبارزه با مواد مخدر هم بخشی از آن بود.
موسوی با بیان اینکه همکاران قضایی و انتظامی تلاش‌های فراوانی را در راه مبارزه با مواد مخدر انجام داده‌اند به‌طوری‌که 3 هزار شهید فدا کرده‌ایم، تصریح کرد: امروز در موضوع مبارزه با مواد مخدر راه دیگری پیدا شده و آن ورود از دریچه حوزه اجتماعی است که نه با پول و نه با آیین نامه و بخشنامه نه با ساختار درست نمی‌شود.
مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه، نگاه سیاست زدگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید کنار گذاشته شود، اضافه کرد: نگاه به اینکه وجود یک معتاد در شهر به نفع یا ضرر کدام جناح سیاسی است باعث می شود نگاه واقع بینانه نسبت به میارزه با مواد مخدر را نداشته باشیم.
وی افزود: سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و زنان و دختران مصرف کننده افزایش یافته و به تبع این موضوع بیماری ایدز و طلاق و خشونت به طور زنجیره ای افزایش پیدا کرده است که اعتیاد موثرتر در این زنجیره است.
موسوی چلک ، با بیان اینکه بر اساس آخرین پژوهشی که در ایران انجام شد 4 عامل، لذت تفریح، کنجکاوی و فرار از مشکلات روحی و روانی، بیشترین تاثیر را در گرایش افراد به مواد مخدر داشته‌اند، خاطر نشان کرد: اگر همه این ها را جمع بندی کنیم به یک مولفه می رسیم که آن هم نشاط و شادی است که حق مردم است و اگر راهی مشروع برای رسیدن به شادی نباشد به دنبال شادی های آنی خواهند رفت.
وی گفت: سئوالاتی که مقام معظم رهبری در خراسان شمالی مطرح کردند ناظر بر بخش اجتماعی بوده و همچنین نامگذاری سال 93 با مولفه اقتصاد و فرهنگ نشان نیز نشان از دغدغه ای است که ایشان در این حوزه داشته‌اند.
مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: مشارکت فقط راه اندازی یک سمن در این حوزه یا در حوزه های دیگر نیست باید فضایی را راه‌اندازی کنیم که مشارکت فکری در جامعه رواج پیدا کند، متاسفانه در حوزه اجتماعی این فضا در ایران به وجود نیامده است.
وی با بیان اینکه تندیس جشنواره‌ای در حوزه مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد که مشوق جامعه برای ارائه ایده‌ها و کارهای نو باشد، اضافه کرد: تندیس اجتماعی در ایران اعتبار معنوی ندارد و به همین دلیل مالکیت معنوی ایده های برتر در ایران هیچ جایگاه تعریف شده ایی ندارد.
موسوی‌چلک در رابطه با علل برگزاری اولین جشنواره در استان آذربایجان‌شرقی، اضهار داشت: به دلیل اینکه در خارج از مرز ها نیز همه با نام سازمان حمایت از مستمندان تبریز آشنا هستند و فضای مشارکت در استان قوی است، بر همین اساس اولین جشنواره ملی ایده‌های برتر کنترل و کاهش مواد مخدر و اولین کمیته تخصصی توسعه مشارکت های اجتماعی را با همکاری مرکز استان آذربایجان‌شرقی آغاز کرده‌ایم.
وی، تاکید کرد: اجازه بدیم مردم مشارکت کنند و مردم مطالبه کنند و ما هم به عنوان حاکمیت پاسخگو باشیم و مشوق مطالبه گران باشیم و می‌خواهیم همین فضا را ایجاد کنیم و به سمتی برویم که هیچ کس نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوت نباشد
مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه وضعیت اجتماعی ما خوب نیست و در حوزه اجتماعی داریم زمین‌گیر می‌شویم و در این حوزه مهم‌ترین منبع کشور که نیروی انسانی است آسیب دیده است، خاطرنشان کرد: بنا به دلایل مختلف مشوق مطالبه‌گری در حوزه اجتماعی نبوده‌ایم و حتی مجلس که حق نظارت و سئوال دارد در حوزه اجتماعی ورود پیدا نکرده و هیچ کس مورد سئوال واقع نمی شود حتی کمیسیون تخصصی مجلس درحوزه اجتماعی هم در این زمینه وارد نمی شود.
موسوی چلک ، با بیان اینکه در سال 2013 در بررسی‌های 80 کشور 70 کشور پاسخ دادند که 97 نوع مواد مخدر روان گردان جدید را شناسایی کرده اند، گفت: با روش های سنتی نمی‌توان در مقابل مشکلات جدید روز مقابله کرد، باید با جذب مشارکت های مردمی، ایده های برتر انتخاب شوند و برای مشکلات جدید از ایده های به روز استفاده کنیم.

سلام علیکم
برادرسیدحسن موسوی چلک، مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر
خواهشمند است لیست این 97 ماده مخدر روانگردان همراه با فرمول شیمیایی انرا در سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام بفرماید زیرا با توجه به سابقه کم کاری ستاد مبارزه با مواد مخدر ممکن است این مسله در اذهان عمومی ایجاد شود که اعلام این تعداد مواد مخدر روانگردان شناسایی شده چیزی جز یک حربه تبلیغاتی نیست و این امر باعث از دست رفتن ابروی باقیمانده ستاد مبارزه با مواد مخدر می شود
و من الله توفیقکم. دکتر یزدان نیاز

هیچ نظری موجود نیست: