مواد مخدر عامل جدید ایجاد سرطان


پژوهش برتر جشنواره رازی نشان داد

مواد مخدر عامل جدید ایجاد سرطان

پژوهش استاد دانشگاه ایالت مورگان، مواد مخدر را عامل جدید سرطان ثابت کرده است.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر فرین‌ کمانگر، استاد دپارتمان مطالبات بهداشتی دانشگاه ایالت مورگان در خصوص مطالعه تحقیقاتی خود در مورد ارتباط مصرف مواد مخدر به عنوان عامل خطر جدید برای سرطان گفت: حدود 16.5 میلیون نفر از مردم دنیا بطور غیر قانونی مواد مخدر مشتق از تریاک مصرف می‌کنند که از این تعداد 4‌ میلیون نفر از تریاک خام استفاده می‌کنند. طی یک مرور سیستماتیک اثر مصرف تریاک و مشتقات آن را در بروز و مرگ ناشی از سرطان بررسی کردیم.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد که مصرف این مواد به احتمال زیاد باعث افزایش خطر بروز سرطانهای مری، معده، حنجره، ریه، مثانه و مرگ ناشی از این بیماریها می‌شود.

کمانگر، اظهار داشت: البته باید توجه داشت که از آنجا که مصرف تریاک معمولاً در سنین بالاتر و همراه با مصرف سیگار انجام می‌شود و گاهی هم از آن به عنوان مسکن برای رفع دردهای مختلف استفاده می‌شود، نقش عوامل مخدوش کننده احتمالی را نمی‌توان به طور کامل رد کرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مطالعات حیوانی با استفاده از مواد جهش‌زایی پیدا شده در تریاک سوخته به اطلاعات ما در مورد سرطان‌زایی تریاک می‌افزاید، در حال حاضر گروه تحقیقات ما در دانشگاه ایالت‌مورگان مشغول گرد‌آوری و تکمیل اطلاعات از چنین مطالعاتی است که نتایج آن به زودی چاپ می‌شود.

این طرح تحقیقاتی به عنوان پژوهش برتر جشنواره رازی امسال انتخاب شده است.

هیچ نظری موجود نیست: