سرهنگ محمد بخشنده:دلایل فردی گرایش به اعتیاد

سرهنگ محمد بخشنده.مرکز اطلاع رسانی تهران بزرگ
دلایل فردی گرایش به اعتیاد
گرایش به اعتیاد دلایل مختلفی دارد که می‌توان آنها را در سه‌گروه دلایل فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم‌بندی کرد.
 کنجکاوی از اصلی‌ترین انگیزه‌های فردی گرایش به مواد اعتیادآور است. چه بسیار جوانان و نوجوانانی که در ابتدای مصرف فقط به‌خاطر یک کنجکاوی ساده به این راه کشیده شده‌اند، اما به‌هرحال مسیر زندگی آنها تغییر کرده و بعدها در جاده پرفرازونشیبی قرار گرفته‌اند.
 کنجکاوی به این دلیل مهم است، زیرا در بیشتر زمان‌ها سن شروع اعتیاد بین ١٥ تا ١٩سالگی است.
 نوجوانان در این سنین از روی کنجکاوی تجربه مصرف موادمخدر را برای بار اول‌ به دست می‌آورند. معمولا این افراد دلیل مصرفشان را فقط تاثیر مواد روی بدن گزارش می‌کنند. این کنجکاوی باعث می‌شود فرد اطلاعاتی تحریف‌شده نسبت به مواد به‌دست آورده و به دیگر جنبه‌های این رفتار توجهی نداشته باشد.
 از دیگر علت‌های گرایش افراد به مواد اعتیادآور، شکست‌های روحی و عاطفی است. زمانی‌که فرد به‌دلیل شرایط سنی و به‌طور ناخواسته این‌قبیل شکست‌ها را تجربه کرد، به‌واسطه ضعف و عدم‌اعتماد‌به‌نفس و برای فرار از موقعیت ایجاد‌شده و از سویی به قصد آسیب‌رساندن به خود مصرف مواد را تجربه می‌کند. هرکسی ممکن است در طول زندگی ناگزیر به ترک یک رابطه عاطفی یا احساسی شود، در چنین شرایطی افراد معمولا یک دوره ناراحتی و افسردگی گذرا را تجربه می‌کنند. این رویداد می‌تواند برای بعضی از اشخاص دلیلی باشد که آنها را به سمت مصرف مواد اعتیادآور هدایت کند. یکی دیگر از علت‌های فردی گرایش به مصرف مواد اعتیاد‌آور، صاحبان برخی حرفه‌ها و مشاغل هستند که فرد به‌دلیل انجام بعضی از آنها مواد مصرف می‌کند.
 این علت‌ها شامل: ساعت کار زیاد، سختی کار و شغل‌هایی که احتیاج به دقت و تمرکز زیادی دارد، می‌شود. در این نوع کارها، فرد در ابتدای مصرف تاثیر محسوس مواد اعتیاد‌آور را بر عملکردش احساس می‌کند، غافل از اینکه این تاثیر مقطعی است و پس از زمانی کوتاه، به‌دلیل تحمل دارو و وابستگی جسمی‌ای که بدن به آن پیدا می‌کند، فرد باید موادش را بیشتر کند و در مدت اندکی باید فقط مصرف کند تا بتواند سرپا بایستد. همچنین غرور کاذب موجب می‌شود، وقتی فرد به‌هر‌دلیلی به مصرف مواد روی آورد، توجهی به هشدارها نداشته باشد
.غرور کاذب اجازه نمی‌دهد فرد به اشتباه خود پی ببرد که سرپوشی روی نقاط‌ضعف اوست. از دیگر انگیزه‌های فردی گرایش به مصرف مواد اعتیادآور لجبازی است که فرد با وجود میل باطنی‌‌اش فقط برای اینکه چیزی را به کسی ثابت کند یا برخلاف  میل کسی رفتار کند، مواد مصرف می‌کند، پدیده لجبازی بیشتر در فرزند دوم و آخر هرخانواده دیده می‌شود. فرزندان دوم پس از اینکه توانستند خود را در جمع دوستان پیدا کرده و مقبولیت لازم را به دست آورند، برای اینکه با خانواده به‌نوعی مخالفت کنند و رفتاری تلافی‌جویانه داشته باشند، دست به رفتارهای مقابله‌ای می‌زنند که یکی از آنها لجبازی است.در مجموع کسب لذت همراه با کنجکاوی از اصلی‌‌ترین علت‌های گرایش افراد به مواد اعتیادآور است.به‌راستی وقتی به ریشه تمام علت‌ها توجه کنیم، به درد خودپسندی می‌رسیم. فرد برای کسب لذت و لحظه‌ای خوش یا فرار از یک سختی، مواد مصرف می‌کند و زمانی که به خود آمد، متوجه می‌شود که در گرداب اعتیاد گرفتار شده است.
 شاید بیش از ٦٠درصد از کسانی که در‌حال‌حاضر معتاد هستند، کسانی بوده‌اند که بار اول فقط برای کسب لذتی آنی و زودگذر به موادمخدر روی آورده‌اند. بی‌شک هیچ‌کدام از این افراد نمی‌توانستند انتهای مسیر را پیش‌بینی کنند.فردی که در طول اعتیاد حتی یک‌بار اقدام به ترک موادمخدر نکرده یا حتی اصلا این نیاز را در خود احساس نکند، قطعا زمانی از خواب غفلت بیدار می‌شود که دیگر خیلی دیر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: