پیشگیری از اعتیاد نیازمند جنبش عمومی است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان فارس گفت: برای مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری تاثیرگذار از اعتیاد نیازمند یک موج و جنیش مستمر عمومی در سطح جامعه هستیم که با مشارکت همه گروه‌ها ایجاد شده باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، محمدرضا ابراهیمی پنجشنبه 21 اسفند در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از اینکه شیراز و فارس به‌ عنوان یکی از نقاط جرم‌خیز ایران خصوص در موضوع موادمخدر، تاکنون مرکز ماده 16 نداشته است، گفت: اردیبهشت ماه این مرکز در شیراز راه‌اندازی می‌شود.
وی تصریح کرد: سال‌گذشته با جمع‌آوری 851 معتاد در شیراز و براساس اظهارات فرمانده سابق انتظامی فارس، کاهش 35 درصدی جرایم را شاهد بودیم.
ابراهیمی با بیان اینکه مواد مخدر و اعتیاد یک موضوع تک بعدی نیست، گفت: در بحث مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد نمی‌توان تک‌بعدی عمل کرد، ما نیازمند یک نقشه راه و برنامه مدون و اجرایی و کاربردی هستیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌ها احساس می‌شود که حساسیت جامعه ایران هنوز به سطحی مناسب نرسیده است.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: قول می‌دهم که اگر بتوانیم سطح حساسیت‌ها در جامعه را ارتقاء بخشیده و یک موج در اجتماع و همه گروه‌ها ایجاد کنیم،‌ می‌توانیم بیش از تمام سال‌های گذشته کارگشا و تاثیرگذار باشیم.
وی ورود ماده مخدر شیشه و سایر موادمخدر مصنوعی را قوز بالا قوز عنوان و تاکید کرد: ما نیازمند ایجاد یک جنبش فراگیر و مستمر در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر هستیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان فارس با اشاره به کسب عنوان اول کشور طی یک‌سال گذشته، خاطرنشان کرد: طی یک سال و نیم گذشته، اقدامات زیادی را سامان‌داده‌ایم که بخش عمده‌ای از آنها در موضوع فرهنگی و فرهنگ‌سازی بوده است.
ابراهیمی با تصریح اینکه مبارزه با موادمخدر بخشنامه‌ای و تفاهم‌نامه‌ای نیست، گفت: یکی از تاثیرگذارترین ابزارها رسانه و از موثرترین عوامل خبرنگاران هستند.
وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم حساسیت لازم را در جامعه خبری ایجاد کرده و خبرنگاران و عکاسان را وارد جنبش پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و موادمخدر کنیم، می‌توانیم به ارتقا حساسیت‌های جامعه نیز امیدوار بود.
ابراهیمی گفت: تا چه زمانی می‌توان نشست و آمار داد و تاسف خورد، تاچه زمانی باید منتظر اتفاقاتی باشیم که به‌واسطه مصرف مواد مخدر خصوص موادمخدر مصنوعی در جامعه حادث و از رسانه‌ها منعکس می‌شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان فارس گفت: من امیدوار هستم که با همراهی رسانه‌ها در این استان، در سال آینده گامی بلند در مسیر فرهنگ‌سازی و ایجاد و ارتقا حساسیت‌های لازم برداریم.
ابراهیمی همچنین از راه‌اندازی نخستین مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان و جامعه‌پذیری در شیراز خبر داد و گفت: این دومین مرکز کشور در این بخش به شمار می‌رود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار تاثیرگذاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شده و این اقدامات در سطح بین‌المللی نیز نمود داشته است، گفت: علی‌رغم تمام این اقدامات اما همچنان اعتیاد و مواد مخدر یک معضل بزرگ در جامعه است.
وی تغییر الگوی مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی را یادآور و متذکر شد: اعتیاد زنان طی سال‌های اخیر از 5.4 درصد به 9.7 درصد رسیده، این رشد زنگ‌های خطر را برای همه به‌ صدا در آورده است.
ابراهیم خاطرنشان کرد: هم‌اینک بالغ بر 3 هزار و 500 معتاد تزریقی در استان فارس وجود دارد که باید چاره‌ای برای آنان اندیشید که یکی از راهکارها راه‌اندازی مرکز نگهداری معتادان است و خوشبختانه این اقدام با همراهی تمام دستگاه‌های مسئول در شیراز انجام شده و اردیبهشت ماه سال 94 شاهد راه‌اندازی اولین مرکز با ظرفیت 700 نفر در شیراز خواهیم بود.
چگونه یک تنه لابراتورهای ساخت مخدر شیشه در تهران را منفجر ...

هیچ نظری موجود نیست: