هم اکنون معضل اعتیاد در امریکا فراتر از بمب اتمی است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

هم اکنون معضل اعتیاد در امریکا فراتر از بمب اتمی است

برنامه "چراغ سبز" با حضور عبدالرضا عزیزی شیروان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دکتر مجید رضازاده معاون مرکز پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به موضوع اعتیاد؛ جرم یا بیماری پرداخت. 
عزیزی شیروان با بیان اینکه تا به حال به درمان تعداد زیادی از مبتلایان به اعتیاد پرداخته است، گفت: سختی های زیادی در طول این سال ها کشیده ایم تا اثبات کنیم کسانی که اعتیاد دارند به عنوان بیمار هستند و نه مجرم.
وی با اظهار به اینکه در حال حاضر نوع نگاه به معتادان تغییر کرده است، افزود: در سال ۷۷ بیماران مبتلا به اعتیاد را با سختی درمان می کردیم ولی اکنون در حدود ۴۰ هزار نفر در زندان ها تحت درمان با متادون هستند و مسئولین به این نتیجه رسیده اند که کسی که معتاد است دچار بیماری شده و باید آن فرد را درمان کرد. 
نماینده مردم خراسان شمالی با بیان اینکه اعتیاد گریبانگیر اکثر کشورهای جهان شده است، یادآور شد: اعتیاد معضل بزرگی است که در اواخر قرن بیستم به اوج خودش رسیده و همچنان ادامه دارد و گریبانگیر کشورهای زیادی در جهان است و حتی مشکل آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت نظامی جهان ارتش سرخ و یا بمب اتمی نیست، بلکه معضلی به نام اعتیاد است.
وی افزود: برای رفع این موضوع باید کشورها با همدیگر متحد شوند در حالی که چنین چیزی وجود ندارد و خیلی از کشورها در این مسئله سلیقه ای برخورد می کنند و در ظاهر با مواد مخدر و اعتیاد مبارزه می کنند ولی در باطن به این شکل نیست.
عزیزی شیروان جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تنها کشوری که در مقابل مواد مخدر و قاچاق مواد مبارزه می کند، معرفی و عنوان کرد:  تا به حال تعداد زیادی شهید و جانباز در این راه داده ایم، اما با این همه یک کشور به تنهایی نمی تواند با این معضل مبارزه کند و نیاز به همکاری کشورهای دیگر است.
وی حضور آمریکا، فرانسه و دیگر کشورها را در افغانستان عامل تولید بیشتر کشت خشخاش دانست و اظهار داشت: در حال حاضر کشت خشخاش بیشتر از حکومت طالبان برافغانستان است و این در حالی است که سازمان ملل و دیگر گروه های بین المللی در این کشور هستند و نظارت دارند.
وی افزود: آنها با قدرتی که خودشان به آن می بالند می توانند جلوی کشت خشخاش را بگیرند اما خودشان نمی خواهند چون مافیای مواد مخدر آمریکایی ها و نجیب زادگان انگلیسی هستند و هرگز نمی گذارند از این مسئله جلوگیری شود.  
سود حاصل از قاچاق مواد مخدر، وسوسه انگیز است
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سود حاصل از قاچاق مواد مخدر را وسوسه انگیز خواند و گفت: ۱۶۰۰ میلیارد دلار در سال گردش مواد مخدر است و مافیای مواد مخدر در حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد دلار سود می کنند. در سال هایی که ایران ۲۰ میلیارد دلار در سال صادرات نفت داشت، کلمبیا سالی ۳۰ میلیارد دلار صادرات مواد مخدر داشت و این یعنی ۱/۵ میلیارد دلار صادرت بیشتر از نفت ایران!
در ادامه مجید رضازاده، معاون پیشگیری سازمان بهزیستی به بیان برنامه های این سازمان در زمینه پیشگیری و درمان معتادان پرداخت و گفت: این سازمان هم در زمینه پیشگیری و هم در زمینه درمان و کاهش آسیب برنامه هایی دارد. 
وی افزود: در زمینه پیشگیری سعی کرده ایم محله های مختلف را تحت پوشش قرار دهیم و این امر با حضور ۵ هزار تیم اجتماع محور در محله های مختلف و با کمک مردم محقق شده است. همچنین در حدود ۱۳ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این آموزش ها بهره برده اند. برنامه هایی نیز برای خانواده ها داریم از جمله آموزش مهارت های زندگی، زندگی خانوادگی و اجتماعی.
وی به راهکارهای این سازمان در قسمت درمان پرداخت و ذکر کرد: در قسمت درمان طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، بالغ بر ۵۰ درصد مداخلات درمان و کاهش آسیب را سازمان بهزیستی در ۱۲۰۰ مرکز انجام داده به طوری که طبق آمار در سال گذشته در حدود ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش این سازمان قرار گرفته اند.
معاون مرکز پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بودجه سازمان بهزیستی خواستار مستقل بودن این بودجه شد و گفت: اگر این بودجه به صورت مستقل برای سازمان در نظر گرفته شود، سازمان بهزیستی می تواند بهتر عمل کند. 
وی اظهار داشت: اگر افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند، کم درآمد باشند برای درمان این افراد دچار مشکل هستیم و نیازمند بودجه بیشتری هستیم.
رضازاده به بازخورد آموزش های انجام شده توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: ارزشیابی های کوتاه مدتی که داشته ایم نشان می دهد که فعالیت های ما در افزایش آگاهی افراد تاثیر زیادی داشته است. 
مصرف مواد، معضل چندعاملی است 
وی مصرف مواد را یک موضوع چند عاملی برشمرد و افزود: در مصرف مواد فقط یک موضوع تاثیر ندارد چرا که افراد زیادی از قشر تحصیلکرده داریم که سیگار مصرف می کنند و این آگاهی به تغییر رفتار آنها منجر نشده و ممکن است مسائل اجتماعی بر روی آنها تاثیر گذاشته و یا مشکلات دیگر و باید همه اینها را با هم دید.
وی با اشاره به جنبه های فردی، روانی و اجتماعی در روی آوردن به اعتیاد، یادآور شد: باید به جنبه های فردی توجه شود که این مسئله را می توان با آموزش تغییر داد و جنبه های روانی و اجتماعی نیز وجود دارد که در این زمینه ها خیلی عقب هستیم و باید کارهای زیادی را انجام دهیم.
رضازاده غربالگری اضطراب در زمان کودکی را از عوامل جلوگیری از رشد جنبه های روانی افراد در روی آوردن به اعتیاد بیان و تصریح کرد: با انجام غربالگری اضطراب در کودکان و دادن آموزش های لازم به والدین آنها، این مسئله خیلی راحت تر برطرف می شود تا اینکه کودک بزرگ شود و مشکلات دیگری به خاطر این موضوع برایش پیش آید.
وجود اعتماد و سرمایه های اجتماعی، کاهش اعتیاد در جامعه
وی پررنگ شدن اعتماد و سرمایه های اجتماعی در جامعه را بر کاهش روی آوردن به اعتیاد موثر دانست و افزود: در جنبه اجتماعی شاخص های سرمایه اجتماعی مثل هویت، علائق اجتماعی، حس هم بستگی در برهه هایی کم شده و هر زمانی که این مسائل مانند زمان انقلاب و زمان جنگ عراق علیه ایران وجود داشته، موفق بوده ایم و توانسته ایم کارهای بزرگی را در کشور انجام دهیم
در خاتمه معاون مرکز پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، گفت: اگر اعتماد و سرمایه های اجتماعی تقویت شود روی معضلاتی مانند اعتیاد هم تاثیر خواهد گذاشت. 

هیچ نظری موجود نیست: