خانواده ها را با آموزش‌های مهارت‌های زندگی و فرزندپروری باید توانمند کرد

خانواده ها را با آموزش‌های مهارت‌های زندگی و فرزندپروری باید توانمند کرد 

   سه شنبه, 01 بهمن 1392 ساعت 00:13

خانواده ها را با آموزش‌های مهارت‌های زندگی و فرزندپروری باید توانمند کرد

مسوول روانشناسی و مشاوره اداره کل زندان های استان کرمان گفت: بسترسازی و رشد اعتقادی، عاطفی، اجتماعی و اقتصادی در خانواده می تواند فرزندان خانواده های آسیب دیده را از گرایش به آسیب های اجتماعی دور نگه دارد.
جواد اسداللهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین با بیان اینکه در خانواده های آسیب دیده یا در معرض آسیب مهمترین مشکل، مشکلات اقتصادی است، اظهار داشت:«زمانی که مشکلات اقتصادی در خانواده ای که دچار ضعف در مهارت های زندگی است به وجود می آید، برای رفع این مشکلات راه های نامعقول مورد توجه قرار می گیرد.»
وی ادامه داد:« به طور مثال پدری که دست یک نزول خوار چک دارد با پیشنهاد حمل مواد مخدر برای بازپس گیری چک خود روبرو می شود. اگر این فرد دچار ضعف در مهارت های زندگی باشد این پیشنهاد را می پذیرد و دیر یا زود دستگیر می شود. در حالی که اگر به خاطر چک به زندان می افتاد جرمش کمتر بود و جنبه عمومی داشت نه کیفری.»
این استاد دانشگاه باهنر با تاکید بر توانمندسازی اقتصادی خانواده های زندانیان و زندانیان آزاد شده، بیان داشت:« مشکلات اقتصادی با یک سبد کالا رفع نمی شود بلکه باید اشتغال زایی کرد. اگر به جای این کمک های مالی کارخانه یا کارگاه تولیدی ایجاد شود و کسانی که در این کارگاه ها کار می کنند خود سهامدار باشند هم بهتر کار می کنند و هم تاثیر روانی بالاتری دارد.»
وی با بیان اینکه وقتی فرد شغل و حقوقی دارد می تواند بخشی از وقت خود را به آموزش مهارت های زندگی و توانمند سازی خود در همه زمینه ها بپردازد، افزود:« بیشتر خانواده های آسیب دیده یا در معرض آسیب تشنه یادگیری هستند و زمانی که مشکلات اقتصادی آنها رفع شود خود برای گرفتن آموزش اقدام می کند. برای پیشگیری اولیه از اعتیاد هم باید از خانواده شروع کرد و خانواده ها را از طریق آموزش های تسهیلگری در زمینه مهارت های زندگی به ویژه مهارت های فرزندپروری توانمند کرد.»
این روانشناس به نقش مدارس در پیشگیری از گرایش دانش آموزان در معرض خطر به آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت:«مدارس باید سیستم مددکاری و روانشناسی خود را تقویت کنند اما متاسفانه در مدارس به آموزش دروس بیشتر مسائل پرورشی توجه می شود. مدارس می توانند مهارت های زندگی را به بچه ها بیاموزند و هوش هیجانی بچه ها درست پروروش دهند زیرا اگر این اتفاق بیفتد دانش آموز درست درس خواندن هم می آموزد.»
وی تصریح کرد:« مدارس باید با تقویت سیستم پرورشی انجمن اولیا و مربیان را از حالت صوری خارج کنند و اقدامات روانشناسی و مددکاری بیشتری هم برای خانواده و هم برای دانش آموزان داشته باشند.»

هیچ نظری موجود نیست: