یک استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد/ توجه دولت به بازپروری معتادان مهمترین گام مقابله با اعتیاد

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد

توجه دولت به بازپروری معتادان مهمترین گام مقابله با اعتیاد

                         
hamidreza dastjerdi-3-99.jpg
یک استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است، توجه دولت به امر بازپروری و درمان معتادان مهمترین گام مقابله با اعتیاد و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، محمد جواد بهارلو با هشدار به اینکه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردان به معنای افزایش مرگ خاموشی است که بخش فعال جامعه (قشر نوجوان و جوان کشور) را به مرور نابود می‌کند، افزود: توسعه و تجهیز مراکز تخصصی برای درمان معتادان، فراهم کردن تسهیلات و امکانات لازم برای فعال کردن شبکه بهداشتی و درمانی کشور تامین و تربیت کادر تخصصی مراکز درمانی و بازپروری در چارچوب آموزش‌های دانشگاهی برای پزشکان، روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران اجتماعی در زمینه آسیب‌شناسی روانی و بهبود وضعیت معتادان از مهمترین برنامه های است که باید دولت به آن توجه کند.

این روانپزشک گفت: آثار زیان‌بار و جبران‌ناپذیر اعتیاد آنقدر زیاد است که علاوه بر ناتوانی اقتصادی خانواده که به دنبال صرف هزینه‌های زیاد برای مصرف مواد مخدر و روانگردانها ایجاد شده است، باعث بروز و شیوع بیماریهای خطرناکی مانند هپاتیت و ایدز هم می‌شود.

وی با بیان اینکه آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد بیش از 60 درصد علل ابتلا به ایدز از طریق معتادان تزریقی است، اظهار کرد: همچنین مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردانها،‌ باعث برقراری رفتارهای پرخطر جنسی می‌شود که سلامت جسمی را نیز به خطر می اندازد.

بهارلو تاکید کرد: مبارزه قاطع با اعتیاد نیازمند هماهنگی صحیح بین دستگاه‌های متولی در حوزه‌های پیشگیری، درمان و مقابله است و باید با سیاست‌گذاری، برنامه ریزی درست، همسو و هماهنگ در این جهت حرکت کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در جامعه معتادان زیادی وجود دارد که شناسایی و درمان نشده‌اند، ادامه داد: متاسفانه هر روز در گوشه و کنار شهر و محله خود معتادان زیادی را می‌بینیم که دور هم جمع شده و موادمخدر مصرف و یا نوجوانان و جوانان به بهانه‌های مختلف با شرکت در پارتی‌های شبانه و جمع‌های دوستانه روانگردان‌ استفاده می‌کنند، باید با هماهنگی دستگاه‌های متولی زمینه‌های درمان این افراد فراهم شود تا وقتی که هر روز بر شمار مصرف‌کنندگان مواد مخدر افزوده شود، حتی با اقدامات پیشگیرانه نیز نمی‌توان با اعتیاد مقابله کرد، باید در مرحله نخست فکری اساسی برای درمان و بهبودی آن انجام شود.

بهارلو تصریح کرد: معتاد مانند کسی که بیماری واگیردار دارد، افراد را نیز آلوده به مواد مخدر صنعتی و روانگردانها می‌کند، با توجه به اینکه هم اکنون این مواد در کمترین زمان و به سرعت در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: باید اعتیاد را به‌عنوان یک بیماری واگیردار در جامعه بپذیریم و اقدامات درمانی برای مبتلایان و سپس پیشگیرانه را برای مصون ماندن سایر افراد بکار ببندیم.

بهارلو با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد روزانه هشت نفر بر اثر اعتیاد به مواد مخدر در کشور می‌میرند، گفت: این یک بحران و هشدار برای مسوولان و خانواده‌هاست، نیروهایی که می توانند برای جامعه کارآمد و فعال باشند، بر اثر اعتیاد سلامت جسم و روحشان از بین می رود و حتی به مرگ منجر می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در مراکز بازپروری معتادان، نقش افراد شاغل در این مراکز از جمله مددکاران کلیدی است، افزود: نقش مددکاران این است که در درمان معتادان باید به نکات مثبتی مانند ایجاد امید و اعتماد به نفس توجه کرده و این موارد را در آنها ایجاد کنند تا معتاد به این درک برسد که مشکل متعلق به خود اوست و بجای پرداختن به احساسات باید با رفتار و عملکرد، به زمان حال او پرداخت . در واقع باید، سعی کرد که به وی فهماند که در این راه علاوه بر حمایت هایی که از او می شود، راه برای هرگونه دلیل تراشی و دستاویزهایی که معتادان معمولا بکار می برند بسته است.

وی اظهار کرد: همچنین باید مددکاران سعی کنند پس از درمان معتادان، شرایط بازگشت آنها به محیط خانواده را نیز مهیا کنند، تا خانواده پذیرای آنها باشد، چرا که نپذیرفتن فردی که ترک اعتیاد کرده از طریق جامعه و خانواده باعث اعتیاد مجدد وی به احتمال زیاد می شود.

بهارلو خاطرنشان کرد: دولت نیز باید امکاناتی مانند شغل و ارایه تسهیلات را برای معتادان بهبود یافته فراهم کند تا کمتر در جامعه سرخورده و آسیب ببیند.

هیچ نظری موجود نیست: