انتقاد بولیوی از نحوه مبارزه آمریکا با قاچاق مواد مخدر(کوکائین )


رئیس‌جمهور بولیوی عملکرد آمریکا در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مورد انتقاد قرار داد و کشور خود را به عنوان الگوی این مبارزه معرفی کرد.
انتقاد بولیوی از نحوه مبارزه آمریکا با قاچاق مواد مخدر
به گزارش شبکه تلویزیونی «تله‌سور»، «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی روز گذشته طی نشستی مطبوعاتی، استاندارد دوگانه آمریکا پیرامون عدم تعهد به توافقات بین‌المللی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را مورد سوال و انتقاد قرار داد.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه آمریکا حدود ۴ یا ۵ روز پیش اعلام کرد که دولت بولیوی توافقات بین‌المللی را پیرامون مبارزه با قاچاق مواد مخدر اجرا نکرده، هفته آینده با سند نشان خواهیم داد که مدل مبارزه با قاچاق مواد مخدر در بولیوی در تمام جهان مورد احترام و الگو می‌باشد.

«مورالس» اذعان داشت که سیاست‌های بولیوی هدفی جز کاهش کشت گیاه کوکا و برنامه‌های اقتصادی جایگزین برای تولیدکنندگان آن ندارد.

علاوه بر این، رئیس‌جمهور بولیوی گفت که به‌کارگیری نیروهای امنیتی توسط آمریکا در مبارزه با فعالیت سازمان‌های قاچاق مواد مخدر کافی نبوده و تدابیر کنترلی برای جلوگیری از انحراف کشت قانونی گیاه کوکا جهت تولید غیرقانونی کوکائین نیز مناسب نبوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که سند مذکور برای انتقاد از آنها به علت عدم اجرای مانورها در پایگاه‌های نظامی و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا منتشر شده که در سال ۲۰۰۸ از بولیوی اخراج شده است.

«مورالس» در نهایت افزود: علت مصرف مواد مخدر را باید در بازار یافت زیرا اگر منبع قاچاق در بولیوی باشد، ایالات متحده آمریکا مثل همیشه از آن به عنوان هدفی کاملا ژئوپلیتیکی و سرکوبگرانه استفاده می‌کند و هیچ‌گونه اقتدار اخلاقی برای کنترل و نظارت بر آن ندارد.
دستاوردهای مدل مبارزه با قاچاق مواد مخدر بولیوی

در سال ۲۰۱۱ میلادی، زمین‌های زیر کشت کوکا در بولیوی ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد، در حالی که از ۳۱ هزار هکتار در سال ۲۰۱۰ به ۲۷ هزار هکتار در ۲۰۱۱ تقلیل یافت.
طبق گزارش دولت بولیوی، طی سال ۲۰۱۲ میلادی، زمین‌های تولید کوکا حتی تا ۲۵ هزار و ۳۰۰ هکتار نیز کاهش پیدا کرد.
علاوه بر این، اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل نیز اعلام کرد که بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ نیز کشت و تولید گیاه کوکا از ۱۱ هزار و ۴۰۷ هکتار به ۱۱ هزار و ۴۶ هکتار تقلیل یافته، یعنی حدود ۹ درصد.
رئیس‌جمهور بولیوی تاکید کرد که دولت وی تنها دولتی بوده که توانسته بدون تلفات جانی کشت گیاه کوکا را کاهش دهد.
 در حالی که «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی در نشست سالانه کمیسیون مواد
کوکائین گفت :ما خواستار بازدید هر ماهه مورالس از ایران هستیم ؟

هیچ نظری موجود نیست: