«شیشه» یک لحظه خوشی یک عمر ناخوشی


مصرف شیشه عوارض خطرناکی مانند توهم و آسیب جدی به قلب و عروق را دارد و ممکن است برای لحظه‌ای سرخوشی را به مصرف کننده بدهد ولی مرگ دردناکی را برای او رقم خواهد زد.
 سرخوشی، افزایش اعتماد به نفس، رفع خستگی و خواب آلودگی از مزایای ماده‌ای بود که برای نخستین بار به سرعت بین سربازان و افسران نیروهای ویژه و خلبانان جنگنده‌ها در جنگ جهانی دوم توزیع شد.
این ترکیب شیمیایی توسط «ناگا یوشی» شیمیدان بزرگ ژاپنی کشف شد و طرفداران خود را در جنگ جهانی دوم و پس از جنگ پیدا کرد و چنان رواج یافت که اکنون پس از گذشت این همه سال جهان درگیر این مسئله است.
پس از خروج این ترکیب شیمیایی که امروز «شیشه» نام گرفته است از انبارهای ارتش ژاپن به بازارهای سیاه، افزایش سوء مصرف و اعتیاد به این ماده در ژاپن به سرعت گسترش یافت تا جایی که دولت این کشور تولید، خرید و فروش این نوع مواد را ممنوع اعلام کرد.
اما تبهکاران و سوداگران نمی‌توانستند سودی که در خرید و فروش این ماده مخدر نهان بود را نادیده بگیرند به همین دلیل، تولید شیشه در آزمایشگاه‌های زیرزمینی و غیرقانونی توسط گروه‌های تبهکار برخی کشور‌ها به ویژه کشورهای آسیایی گسترش یافت.
شیشه به عنوان یک مهمان ناخوانده خرامان، خرامان آمد و در محفل شادی جوانان بالانشین و خوش‌نشین که برای لحظات تفریح خود به دنبال مصرف ماده جدیدی بودند جای گرفت.
هنوز مدت زیادی از حضور این ماده مخدر که بدون دعوت به محفل جوانان راه یافته، نگذشته بود که مصرف آن به صورت تصاعدی بالا رفت تا جایی که امروز شیشه با رتبه تک رقمی خود بر سکوی مصرف مواد مخدر خودنمایی می‌کند.
 «مصرف این ماده اعتیاد نمی‌آورد، چربی‌های اضافه را می‌سوزاند، مرفین ندارد و...» از نویدهایی بود که سوداگران مرگ هر روز آن را در بوق و کرنا کردند و سرودند تا جایی که این ماده خطرناک به دانشگاه‌ها هم رسید.
به گفته «علیرضا جزینی» قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر که به دلیل نگرانی‌های ناشی از بالا رفتن میزان اعتیاد به شیشه در استان‌های گوناگون سخن می‌گوید، درصد مصرف کنندگان شیشه در سال 88 از سه درصد تجاوز نمی‌کرد ولی این مار خوش خط و خال با نفوذی که توانست بین جوانان پیدا کند 26 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر را به خود جذب کرده و این آمار نگرانی‌های فراوانی را به دنبال دارد.
 آنچه که موجب شده این ماده مخدر از سوی سوداگران مرگ بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و جوانان را به مصرف آن ترغیب کنند، سود اقتصادی کلانی است که در مقابل نابودی نسل جوان نصیب سوداگران می‌شود.
آمار اعتیاد به این ماده مخدر بسیار تکان دهنده است به همین دلیل زنگ خطر پیشگیری به صورت جدی از سوی مسئولان کشور به صدا در آمده است و همواره در تلاش هستند از ترویج و گسترش این ماده مخدر در جامعه جلوگیری کنند.
ولی آنچه که بیش از پیش نگرانی مسئولان را فراهم کرده، عوارض خطرناک مصرف این ماده مخدر است که گاهی شرایط را به قدری دشوار می‌کند که نه تنها جان مصرف کنندگان ماده مخدر شیشه با خطر جدی مواجه می‌شود بلکه اطرافیان نیز از خطر این ماده مخدر در امان نیستند.
کار‌شناس آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان قم در این خصوص بیان کرد: مصرف این ماده مخدر کاهش اشتها برای روز‌ها، افزایش شمار تنفس، افزایش فعالیت فیزیکی، افزایش دمای بدن و تحریک پذیری، بی‌خوابی، گیجی، لرزش و تشنج، اضطراب و بدبینی و خشونت را سبب می‌شود که تشنج و افزایش بالای دمای بدن، مرگ مصرف‌کنندگان را به دنبال دارد.
«قاسم بی‌غم‌زاد»ه با بیان اینکه مصرف شیشه موجب صدمه عروق شده و شرایط را برای سکته مغزی و قلبی فراهم می‌کند گفت: یکی از عوارض روانی که مصرف ماده مخدر شیشه بر روی فرد ایجاد می‌کند، بیماری روانی شبیه اسکیزوفرنی است که مصرف‌کننده این ماده مخدر دچار توهمات بینایی، شنوایی، بدبینی و پرخاشگری می‌شود.
کار‌شناسان، عوارض جدی مصرف این نوع ماده مخدر را کاهش حافظه، پرخاشگری و تهاجم، رفتارهای جنون‌آمیز و آسیب‌های قلبی و مغزی عنوان می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به حالت‌‌هایی که فرد مصرف کننده به آن دچار می‌‌شود بیان کرد: هیجان‌زدگی، بی‌تابی، تکلم صحیح و تند، کاهش خواب و اشتها و افزایش فعالیت‌های فیزیکی به همراه اختلال در وضعیت خُلقی از جمله آثار مخاطره‌انگیز مصرف شیشه است که احساس بی‌حوصلگی، ایجاد توهم بینایی و ایجاد توهم شنوایی را به دنبال دارد.
وی با تاکید بر اینکه مصرف شیشه بر روی قلب تاثیرات بدی دارد خاطرنشان کرد: بروز حمله قلبی، ابتلاء به سکته قلبی و ایجاد نارسایی‌‌های قلبی از آثار مخرب مصرف شیشه بر روی قلب است.
مصرف‌کنندگان ماده مخدر شیشه ممکن است به دلیل توهمات ناشی از عوارض این ماده مخدر دست به اقدامات خطرناکی مانند قتل بزنند تا جایی که یکی از پرونده‌هایی که به پزشکی قانونی ارجاع شد، فردی که فرزند چهار ساله ‌اش را به شکل فجیعی به قتل رسانده بود در لحظه وقوع حادثه او فرزند خود را به شکل یک عروسکی دیده بود که باید با پیچ گوشتی حرکات او را تنظیم کند. متأسفانه بر اثر ضربات وارد شده، این کودک خردسال به بد‌ترین شکل ممکن جانش را از دست داد.
آنچه که بیش از پیش موجب شده ماده مخدر شیشه در جامعه به سرعت گسترش یابد ناآگاهی است و میانگین آماری نشان می‌دهد بالای 50 درصد کسانی که به شیشه اعتیاد دارند، خانواده‌ آنها در طول پنج سال از اعتیاد فرزندشان آگاه نبودند که این مسئله عمق فاجعه را نشان می‌ دهد و زنگ خطری را برای برنامه‌ریزی در خصوص مدیریت خانواده به صدا در آورده است.
مصرف‌کنندگان شیشه به تخلفات و جرائمی روی می‌آورند که بتوانند هزینه مواد مخدر خود را تامین کنند. در همین راستا سرهنگ مهدی قدمی رئیس پلیس آگاهی قم، جرائمی که مصرف‌کنندگان شیشه به آن اقدام می‌کنند را مورد توجه قرار داد و گفت: بیش از 50 درصد جرائم خرد، شامل سرقت‌‌های داخل خودرو، ‌سرقت گوشی موبایل، کیف‌قاپی و... توسط مجرمانی صورت می‌‌گیرد که به شیشه اعتیاد دارند.
شاید به نظر برسد که قانون هیچ برنامه‌ای برای مصرف‌کنندگان ماده مخدر شیشه نداشته باشد و هر شخصی به بهانه نا‌آگاهی دست به مصرف شیشه بزند ولی از جایی که قانون به سلامت و امنیت جامعه می‌اندیشد مصرف شیشه را به طور کلی جرم تلقی کرده و مجازات‌های متناسب هم در این زمینه پیش‌بینی کرده است.
عاقبت مصرف‌کنندگان این ماده مخدر مرگ دردناک و عاقبت پخش کنندگان و حاملان این ماده مخدر اعدام است و این زنگ خطری است که در جامعه به صدا در آمده و باید آگاهی بخشی شود تا شاهد نابودی نسل جوان در ابتلا به اعتیاد نباشیم.

هیچ نظری موجود نیست: