چرا سند جامع راهبردی پیشگیری از اعتیاد در عسلویه رونمایی می‌شود

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی:

سند جامع راهبردی پیشگیری از اعتیاد در عسلویه رونمایی می‌شود

ایلنا: محیط‌های کار عواملی دارند که ممکن است سلامت را به خطر اندازد که یکی از این خطرات اعتیاد است لذا ضروری است برای محیط‌های خاص کاری و صنعتی برنامه داشته باشیم.
 سند جامع راهبردی پیشگیری از اعتیاد در عسلویه رونمایی می‌شود
به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن روشن‌پژوه با بیان اینکه هرچه ابعاد سلامت را تحت تاثیر قرار دهد؛ مشکل سلامت محسوب می‌شود و پیشگیری و درمان آن مهم است؛ گفت: برای توسعه سلامت در تمام ابعاد آن توسعه رویکرد اجتماع‌محور ضروری است و باید پیشگیری و کاهش آسیب‌ را به صورت یک پیوست درنظر بگیریم.
وی ادامه داد: در سال گذشته ساماندهی در برنامه اجتماع‌محور در حوزه‌های مختلف را فراهم کردیم و در این راستا نقاط ضعف را  استحصا کرده و برای هر یک اقداماتی انجام دادیم.
روشن‌پژوه ضافه کرد: برای ساماندهی تسهیل‌گری در حوزه اجتماع‌محور  اقدام به تدوین راهنما کردیم و در این راستا راهنمایی برای تدوین و راهنمایی برای پایش پروژه‌ها طراحی کردیم و هدف ما در برنامه‌ها توسعه کیفی بود. همچنین قرار بود  خط ملی اعتیاد را در سال 93 ارتقا دهیم.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  با اشاره به اینکه در سال گذشته 15 میلیون نفر تحت پوشش رویکرد اجتماع‌محور قرار گرفته‌اند؛ گفت: محیط‌های آموزش  کار  و محلات شهری و روستایی تحت پوشش این رویکرد بودند که بیشترین تمرکز ما بر محلات شهری و روستایی بود. همچنین در سال گذشته تعداد تیم‌های اجتماع محور ما به 5 هزار و 200 تیم رسید.
وی با اشاره به خط ملی اعتیاد با شماره 09826 گفت: این خط یکی از کارهای اساسی ما بود که در حال خدمت‌دهی به مردم بوده و از اهداف اصلی ما در سال 93 توسعه پاسخگویی و تماس با این خط بود.
روشن پژوه خاطرنشان کرد: در طول تاریخ تاسیس خط ملی اعتیاد سال 93 بیشترین تعداد تماس گیرنده و بیشترین درصد پاسخگویی رابه خود اختصاص داد و سیصد درصد رشد تماس نسبت به گذشته در این خط داشته‌ایم.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کارکرد رسانه‌ای در زمینه اعتیاد تاثیرگذار است؛ گفت: در سال 93 حدود 400 هزار تماس با این خط برقرار شد که 97.5 درصد آن موفق بوده است. همچنین بیشترین تماس‌گیرندگان زنان بوده‌اند و بیشترین سوال مربوط به نحوه کمک به فرد معتاد در خانواده بوده است که این موضوع نشان می‌دهد زنان نسبت به معتادان اطراف خود توجه بیشتر و حس حمایت بیشتری دارند و نیز بیشترین ماده مورد اشاره در این تماس‌ها ماده شیشه بوده است.
وی تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد همزمان با انجام کارزارهای رسانه‌ای تعداد تماسها بالا رفته که این موضوع یعنی  با انجام کارهای رسانه‌ای توجه مردم بیشتر می‌شود.
روشن پژوه با بیان اینکه در سال گذشته 10 کارزار رسانه‌ای با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 100 تومان انجام شد؛ گفت: این کارزارها با همکاری تمامی دستگاه‌های مربوطه و شورای عالی استانها انجام شد.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شبکه ملی اترک گفت: این شبکه حاصل فرآیند مردم سالارانه و اجتماع‌محور است که سال گذشته در خصوص این شبکه برنامه‌ریزی ارتقایی داشتیم. که هیات مدیره اترک خود برنامه ارتقا را طراحی کرده و ما از آن حمایت کردیم.
وی افزود: در شش ماهه نخست سال جاری برای شبکه ملی توسعه رویکرد اجتماع محور(اترک) همایش ملی پیش بینی کردیم که توسط اترک طراحی می‌شود.
این روانشناس با تاکید بر اینکه حاصل کارزارهای رسانه‌ای و مداخلات ما در خصوص پیشگیری و کنترل اعتیاد باید ارزیابی شود؛ اظهار کرد: قصدداریم حاصل ارزیابی‌ها را در همایش سراسری و ملی کارزارهای رسانه‌ای کشور به نمایش بگذاریم که طی این همایش ابتکارات استانی مشخص شده و میزان تاثیرگذاری این کازرارها مورد ارزیابی قرار گیرد.
روشن پژوه با اشاره به محیط‌های کار به‌عنوان یکی از حوزه‌های مهمی که افراد ممکن است سلامتشان به خطر افتد؛ گفت: محیط‌های کار عواملی دارند که ممکن است سلامت را به خطر اندازد که یکی از این خطرات اعتیاد است لذا ضروری است برای محیط‌های خاص کاری و صنعتی برنامه داشته باشیم.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید براینکه پایتخت صنعتی نظام منطقه عسلویه است؛ گفت: با توجه به گسترش حوزه‌های صنعتی و کاری در عسلویه ممکن است اعتیاد در این منطقه گسترش یابد لذا برنامه راهبردی برای پیشگیری از اعتیاد در عسلویه را طراحی کردیم که اعتبار آن توسط وزارت رفاه پرداخت شد.
وی ادامه داد: درحال حاضر برنامه جامع راهبردی در قالب سند راهبردی در کمیته تخصصی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب شده و تعاملاتی نیز با وزارت خانه های مختلف از جمله وزارت نفت و وزارت بهداشت صورت گرفت که فردا از آن رونمایی خواهد شد.
روشن پژوه تصریح کرد: اعتبار دفتر ما 19 میلیارد تومان بوده است که 6 میلیارد تومان آن مربوط به حوزه پیشگیری و 13 میلیارد تومان مربوط به حوزه درمان بوده است. اما از آنجا که قیمت درمان گرانتر از پیشگیری از آسیب است لذا امیدوارم روزی برسد اعتبارات پیشگیری و درمان برابر شود.
وی با بیان اینکه یکی از اصول برنامه‌ریزی در هر حوزه‌ای تخمین واقعی جامعه هدف است؛ گفت: از برنامه‌های  امسال ما پیمایش ملی خانوار درباره شیوع مصرف موادمخدر و روانگردان را به صورت ویژه با ستاد مبارزه با مواد مخدر است که این طرح دو مرحله پایلوت داشت و درحال حاضر در حال اندازه‌گیری داده‌ها هستیم.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در راستای اجرای این برنامه 14 کارگاه آموزشی ناظرین و 21 کارگاه آموزشی برای پرسشگران دایر خواهد شد و امیدواریم این طرح از اول خرداد ماه وارد فاز عملی شود.
وی تاکید کرد: ما در این برنامه به دنبال مصرف مواد در جمعیت عمومی هستیم و در این راستا حدود 120 پرسشگر آموزش می‌بینند و برعهده رسانه‌ها است تا با انجام آگاه‌سازی باعث شوند مردم اعتماد کرده و اطلاعات واقعی را در اختیار پرسشگران قرار دهند.
روشن پژوه درادامه به وجود هزار مرکز در مان سرپایی اعتیاد اشاره کرد و گفت: این مراکز بالغ بر 280 هزار نفر را در سال 93 خدمات دهی کردند همچنین بالغ بر هزار مرکز درمانی میان مدت داریم و نیز 255 تیم سیار به ارائه خدمات کاهش آسیب در کشور پرداخته و با مراجعه به محل معتادان سخت به آنها سرویس دهی می‌کنند همچنین 140 مرکز گذری و 65 مرکز برای معتادان بی سرپناه جهت اقامت شبانه آنان داریم.
وی با بیان اینکه برای درمان بخشی از معتادان که بی‌بضاعت هستند یارانه درنظر گرفته‌ایم؛ گفت: سال گذشته بالغ بر دو میلیارد و 800 هزار تومان برای یارانه درمانی معتادان کم بضاعت پیش‌بینی کردیم که 40 درصد اعتبارات ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و 60 درصد آن را سازمان بهزیستی از محل اعتبارات خود پرداخت کرد.

هیچ نظری موجود نیست: