ایجاد رشته کارشناسی ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها

در اردیبهشت 1391  من در چند پست توصیه کردم  که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید اقدام به  فرستادن  دانشجو به خارج از کشور برای تحصیل در رشته شناخت و مبارز با  مواد مخدر کرده و یا اینکه در ایران دانشگاها  اقدام به تاسیس رشته شناخت و مبارزه با مواد مخدر و رشته مهندسی مواد مخدر کنند
حالا بعد از نزدیک به دو سال نیم تازه به فکر تاسیس رشته کارشناسی ارشد مبارز با مواد افتاده اند
در ضمن باید ذکر کنم کشور ایران و ستاد مبارزه با مواد مخدر  نیاز به دیده بان مواد مخدر Watch drugs هم دارد . تا با اطلاع رسانی به موقع جلوی رواج مواد مخدر روانگردان صنعتی گرفته شود
چرا ایران دیده بان مواد مخدر ندارد - Opium.Site وبلاگ رسمی ...اردیبهشت ۱۳۹۱
لزوم تاسیس رشته مهندسی شیمی مواد مخدر در ایران - Opium.Site ...اردیبهشت ۱۳۹۱
ایجاد رشته کارشناسی ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها ۱۳۹۳/۱۰/۲۳                   

تفاهم‌نامه همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه تربیت مدرس با هدف اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه مبارزه با مواد مخدر امضا شد.




به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دکتر علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری که در ساختمان مرکزی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، فضای دانشجویی را آسیب‌پذیر خواند و گفت: با همکاری وزارت علوم و دانشگاه‌های وزارت بهداشت، شیوع‌شناسی اعتیاد را در بین دانش‌جویان کشور آغاز کرده‌ایم و تصمیم داریم بحث پیشگیری از اعتیاد را در دانشگاه‌ها اجرایی کنیم.

وی افزود: 67 درصد دانشجویان معتاد، مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه کرده‌اند. دانشجویانی هم که در خانه‌های مجردی و یا خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند، بیش از سایرین در معرض آسیب اعتیاد قرار دارند.

قائم مقام دبیرکل ستاد افزود: براساس آخرین آمار انجام شده، 6/2 درصد دانشجویان دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم به مواد مخدر اعتیاد دارند. این‌ها آمار خوبی نیستند، لذا معتقدیم از دو جنبه دانشگاه‌ها می‌بایست فعالیت کنند. یکی علمی کردن مبارزه با مواد مخدر و دیگری اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در حوزه دانشجویی. که ما هر دو بخش را در وزاتخانه‌های علوم و بهداشت پی خواهیم گرفت.
جزینی در ادامه با بیان اینکه ایران در دانش اعتیاد دچار مشکل است،‌ گفت: درست است که کشورمان پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشته اما هنوز عقب‌ماندگی دارد و این عقب‌ماندگی را دانشگاه‌ها می‌توانند مرتفع کنند. برگزاری همایش‌های مشترک در حوزه اعتیاد و کارگاه‌های تخصصی در دانشگاه و استفاده از اساتید مجرب در این کارگاه‌ها می‌تواند یکی از روش‌های مهم در دستیابی به دانش اعتیاد باشد. برخی اساتید هنوز جدی بودن آسیب اعتیاد را باور ندارند. این آسیب‌ها را اساتید، والدین، مدیران و مسئولین باید بدانند تا برایش برنامه‌ریزی کنند. اگر اطلاعات کافی نباشد برنامه‌ریزی‌ها هم ناکارآمد خواهد بود.
وی با بیان اینکه هر ساله موضوعات پژوهشی مربوط به اعتیاد در شورای پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب می‌شود، گفت: امسال 202 عنوان تحقیقاتی تصویب شد که برخی از آنها مقرر است توسط محققین و برخی دیگر توسط دانشجویان ارائه شود. دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران و شهید بهشتی هم از جمله دانشگاه‌هایی هستند که انجام این پژوهش‌ها را برعهده گرفته‌اند. در حقیقت این اقدام، می‌تواند پایه افزایش ارتباط باشد. این دانشگاه نیز با توجه به رتبه بالا در سطح علمی و اساتید مجرب می‌تواند یکی از پایه‌های علمی در حوزه مبارزه با مواد مخدر قلمداد شود. همچنین ستاد از پژوهش‌هایی که دوستان دانشگاهی معرفی کنند استقبال می‌کند.
 
ایجاد رشته کارشناسی ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها
جزینی تصریح کرد: در انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی،‌ وجود یک پایگاه علمی ضروریست تا اطلاعات در اختیار دانشجویان قرار گیرد. یکی از شاخص‌های مهم در حوزه پیشگیری از اعتیاد، اطلاع‌رسانی است. دانشگاه با آگاه‌سازی دانشجویان می‌تواند نقش خوبی را در حوزه پیشگیری از اعتیاد ایفا کند.
قائم مقام دبیرکل ستاد در ادامه از ایجاد رشته کارشناسی ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این موضوع 13 دی ماه 93 در وزارت علوم تصویب شد. با وجود این رشته، می‌توان موضوعات مربوط به حوزه اعتیاد همچون پیشگیری،‌ صیانت، ‌نوع مقابله و... را در دانشگاه‌ها ارایه کرد.
جزینی افزود: باور کنیم که تهدید مواد مخدر بالاست. تا سه سال پیش تولید مواد مخدر در افغانستان سالانه 3500 تن بود اما اکنون به هفت هزار تن در سال رسیده است که نزدیک به 700 تن آن هروئین است.
وی گفت: خطرات ناشی از مواد مخدر صنعتی نیز در جامعه بالا رفته، زنان برای رسیدن به لاغری، قرص‌هایی را استفاده می‌کنند که حاوی آمفتامین است و اعتیادآور می‌باشد. دانشجویان برای بیدارماندن و تمرکز بیشتر قرص ریتالین مصرف می‌کنند حال اینکه همه اینها مقدمه بر شروع اعتیاد به مواد روان‌گردان است. یکی از دلایل این امر هم وجود باورهای غلط در خصوص اعتیاد آور نبودن این مواد است.
اعتیاد 21 درصدی در محیط‌های صنعتی
جزینی گفت: براساس شیوع‌شناسی که چندی پیش انجام شد، نرخ شیوع اعتیاد در محیط‌های صنعتی 21 درصد بود. این خطری است که در حوزه صنعت باید به آن توجه جدی داشت. چرا که مواد مخدر همه اقشار را هدف قرار داده است.
وی اظهار امیدواری کرد که با کمک دانشگاه‌ها، رویکرد مبارزه با مواد مخدر محقق شود و دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از پایه‌های علمی در این مبارزه قلمداد شود.
اعلام آمادگی دانشگاه تربیت مدرس در مبارزه علمی با مواد مخدر
همچنین در این مراسم دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس، آمادگی دانشگاه را برای کمک در زمینه‌های مختلف پزشکی، روانشناختی،‌اجتماعی و طیف‌های امنیتی اعلام کرد و گفت: دانشگاه تلاش خواهد کرد تا فعالیت‌های پژوهشی را که بتواند در حل مشکلات ملموس جامعه موثر باشد،‌ انجام دهد.
وی در ادامه، افزایش مهارت‌های زندگی در دانشجویان، تاسیس پایگاه‌های علمی و اطلاعاتی، شناسایی مباحث و مشکلات، همکاری در برگزاری همایش‌ها، اطلاع‌رسانی عمومی را از جمله اقداماتی برشمرد که دانشگاه تربیت مدرس می‌تواند در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام دهد و گفت: امیدوارم دانشکگاه با تراز بالای علمی که دارد بتواند خدمت رسانی علمی و فنی را برای کشور در این حوزه تسهیل کند. چرا که نباید این پدیده مورد غفلت قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: