اعتیاد به شیشه بعلت عدم اطلاع رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر همانند سیلی بود که ما را با خود بُرد! (( اعتیاد به شیشه ، تهدید نوین بنیان برافکن ))


این پست بر گرفته از سایت پوینده گان در واقع قسمتی از خبری است که در سال 1391 در خبرگزاری جمهوری اسلامی باعنوان (( اعتیاد به شیشه ، تهدید نوین بنیان برافکن ))
تهران - یک مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر چندی پیش اعلام کرد که شیشه دومین ماده پرمصرف بعد از تریاک در کشور بوده و مصرف این ماده مخدر بویژه در بین جوانان نگران کننده است.
 درد دل ما چیست 
 ماده مخدر شیشه در حدود سال 1380 وارد و از ان زمان به ارامی رواج یافت تا در 1385 ناگهان سرعت رواج ان در جامعه  بالا گرفت اما مسئولین ما در سال 1391 تازه می نویسند
((بسیاری از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می نمایند در بررسی های انجام شده بیان می کنند که به آن ها گفته شده بود «شیشه اصلاً اعتیادآور نیست.» مصرف شیشه با هدف کاهش وزن در میان زنان جوان و یا با هدف افزایش توان مطالعه در دانشجویان، نشان از همین بی اطلاعی گسترده دارد))


عدم اطلاع رسانی  بمدت 10 سال!!!! پس این ستاد مبارزه با مواد مخدر در این ده سال کجا بوده است!!!


اعتیاد به شیشه ؛ سیلی که ما را با خود بُرد!
منبع پوینده گان مسیر پاکی تاریخ نشر اولیه  تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۲
شیشه یا مت آمفتامین کریستال شده یک ماده شیمیایی با ساختاری نسبتاً ساده است که پس از مصرف به صورت تدخینی، خوراکی و یا تزریقی به سرعت وارد مغز انسان می شود و با تأثیر بر مراکز لذت و انگیزش، موجب احساس سرخوشی و توانمندی می گردد. این ماده، در کنار کوکائین، در خانواده ی «مواد اعتیاد آور محرک» طبقه بندی می شود. میزان اعتیاد زایی، تخریب عصبی و تأثیرات رفتاری این ماده به مراتب فراتر از مواد محرک دیگر نظیر کوکائین یا اکستازی می باشد.
بسیاری از کارشناسان تصور می کردند که ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی، بازار مناسبی برای مواد مخدّر و نه مواد محرک می باشد. اما تغییرات الگوی مصرف مواد غیر قانونی اعتیادآور در کشور در طی چند سال اخیر نشان داد که باید در این «تصور» تجدید نظر کرد.
به نظر میرسد در حال حاضر بیش از یک سوم بیماران مراجعه کننده برای دریافت خدمات درمانی مربوط به اعتیاد به مواد افیونی (نظیر درمان نگهدارنده با متادون)به صورت هم زمان دچار سوء مصرف شیشه نیز هستند. بر این اساس می توان تخمین زد که مجموع افراد دچار سوءمصرف شیشه در آینده ی نزدیک از عدد یک میلیون خواهد گذشت.
معرفی یک ماده محرک قوی، نیاز روانی اجتماعی بازار سوءمصرف مواد در ایران :
موج افزایش موالید در سالهای۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ به جمع کثیر جوان های۲۰ تا ۳۰ ساله در کشور، که به اقتضای سن، به دنبال شرایطی هستند که شور و نشاط جوانی آن ها را تقویت نماید، زمینه ی مناسبی را جهت افزایش تقاضا برای مواد محرک فراهم آورده است. پدیده ی «شیشه های شکسته» پژوهشی است که نشان می دهد در ساختمان های شیشه ای خیابان ها، یا هیچ یک از شیشه ها شکسته نیست یا بیشتر شیشه ها شکسته هستند. بررسی این وضعیت نشان می دهد که وقتی یک یا دو شیشه در یک ساختمان شکسته باشد، احتمال اینکه رهگذران شیشه های دیگر را نیز با سنگ بشکنند افزایش می یابد. براین اساس، ساختمانهایی که تنها چند شیشه شکسته داشته باشند به سرعت، بقیه ی شیشه های آن ها نیز شکسته خواهد شد. این شرایط، احتمال افزایش ۱۰۰ درصدی میزان جرائم و سوءمصرف مواد را در اثر درصد افزایش اولیه در افراد مجرم یا مصرف کننده توجیه مینماید.
عدم وجود اطلاع قبلی در جامعه ی ایرانی نسبت به شیشه و عوارض آن :
بسیاری از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می نمایند در بررسی های انجام شده بیان می کنند که به آن ها گفته شده بود «شیشه اصلاً اعتیادآور نیست.» مصرف شیشه با هدف کاهش وزن در میان زنان جوان و یا با هدف افزایش توان مطالعه در دانشجویان، نشان از همین بی اطلاعی گسترده دارد.
تولید داخلی شیشه و کاهش قیمت روز به روز آن در کشور :
شیشه ساختار شیمیایی نسبتاً ساده ای دارد و ساخت آن در آزمایشگاه های شیمیایی کوچک که اصطلاحاً به «آشپزخانه» معروف هستند، انجام می شود. کشفیّات جدید پلیس مواد نیروی انتظامی کشور نشان می دهد تولید این ماده در داخل کشور رو به افزایش است و علت کاهش قیمت آن نیز همین افزایش تولید داخلی است.قیمت هر سوت شیشه در تهران تا یک سال قبل، بالاتر از هشت هزار تومان بود اما این قیمت اکنون زیر سه هزار تومان است.تولید شیشه در داخل کشور علاوه بر کاهش قیمت این ماده، تلاش برای بستن مرزها و اقدامات نظامی در این حوزه را تا حدود زیادی بی تأثیر خواهد نمود.
نبودن رقیب جدی مانند کوکائین برای کنترل بازار مصرف شیشه در ایران :
شیشه از سال ها قبل در بازار مواد اعتیادآور کشور هایی مانند آمریکا حضور داشته و درصدی از این بازار را به خود اختصاص داده است.
 اما به نظر می رسد رشد مصرف شیشه در ایران به مراتب بیشتر از کشور های مشابه خواهد بود.
 یکی از علل اصلی این تفاوت، عدم وجود مواد محرک دیگر در بازار مواد ایران در رقابت با شیشه می باشد.
کوکائین یک داروی محرک قوی است که به صورت سنتی در کشورهای قاره ی آمریکا حضور فعال دارد.
 این ماده اگرچه خاصیت اعتیاد زایی و عوارض بالایی به همراه دارد اما توان تخریب عصبی آن پایین تر از شیشه است.بر این اساس، بخش عمده ای از مشتریان بازار مواد محرک در کشور هایی مانند آمریکا یا برزیل، جذب این ماده می شوند که عوارضِ به مراتب کمتری از مت آمفتامین دارد.
 اما در ایران، شیشه تقریباً سوار یکه تاز بازار مواد محرک است و این «بدترین گزینه بازار» به سرعت مشغول گسترش قلمرو تأثیر خود در کشور ما است.
سمّی بودن خاص عصبی شیشه، عوارض طبی و تخریب های بافتی ناشی از مصرف آن :
مواد افیونی تأثیرات تخریبی مهمی در بافت های عصبی ایجاد نمی کنند. تأثیر این مواد بر مغز بیمار باعث میشود فرد رفتارهایی انجام دهد که موقعیت فردی و اجتماعی او را تخریب کند، اما این تأثیر، عموماً با تخریب بافت عصبی همراه نیست. اما شیشه در حین تأثیر خود بر رفتارهای بیماران وابسته، از طریق مسیرهای شناخته شده ای موجب شکل گیری رادیکال های آزاد در پـایـانه های عصبی و تخریب آنها می شود. متأسفانه درجاتی از این تخریب، بازگشت پذیر نیست.
غلبه ی وابستگی روانی بر وابستگی جسمی در اعتیاد به شیشه :
در مصرف شیشه، اعتیاد جسمی کندتر از اعتیاد روانی صورت می گیرد. در این شرایط، بسیاری از بیماران مصرف کننده ی شیشه ممکن است حتی برای چند روز بتوانند در مقابل نیاز روانی مصرف این ماده مقاومت کنند. بیماران وابسته به شیشه اگر چه می توانند در مراحل اولیه ی اعتیاد به این ماده، علائم جسمی محرومیّـت از آن را برای چند روز تحمل کنند اما پس از گذشت دو تا سه روز، علائم وابستگی روانی به این ماده شامل افسردگی و ولع مصرف تا اندازه ای شدت پیدا می کند که مقابله ی با آن کاملاً غیر ممکن است. در مراحل پیشرفته تر اعتیاد به شیشه، بیمار وابسته حتی ممکن است مجبور باشد هر ساعت از این ماده استفاده نماید تا بتواند حداقل فعالیت های روزانه ی خود را انجام دهد. هزینه های این مرحله از اعتیاد عموماً فراتر از چند میلیون تومان در ماه است.
تأثـیـرات قابل توجه رفتــاری و ایجــاد اختـلالات روان پزشــکی همراه نظیر پرخاشگری، حملات جنون و…در اثر مصرف شیشه :
شیشه به علت خاصیت محرک رفتاری و تخریب کنندگی عصبی آن، بر خلاف دیگر مواد اعتیاد آور، به سرعت موجب بروز اختلالات روان پزشکی نظیر وضعیت جنون (سایکوز)، پرخاشگری، رفتارهای مهار نشده و… می شود. در حال حاضر بسیاری از بیماران بستری شده در بیمارستان های روان پزشکی کشور شیشه مصرف می کنند. در سال های آینده خواهیم دید که بسیاری از مشکلات روان پزشکی و همچنین رفتارهای مجرمانه در کشور با سوءمصرف شیشه در ارتباط است. این تغییر آمار حتی در تصادفات رانندگی و تجاوزهای جنسی نیز چشمگیر است.
عدم وجود درمان های دارویی تأیید شده برای درمان اعتیاد به شیشه در جهــان :
متأسفانه تا کنون هیچ درمان دارویی پذیرفته شده ای برای درمان اعتیاد به شیشه در سطح جهان معرفی نشده است.
 براین اساس، درمان های روان شناختی تنها گزینه ی باقی مانده هستند.
 میزان موفقیت این روش ها نیز در بهترین شرایط چندان بالا نیست. اکنون مراکز درمانی با انبوه بیمارانی مواجه هستند که چندین دوره ی ناموفق درمانی را در مراکز مختلف سپری کرده اند و اکنون در بین مراکز مختلف سرگردان هستند.
عدم آشنایی روان پزشکان و درمانگران اعتیاد با روش های درمـان روان شناختــی اعتیــاد به شیـشـه :
با وجود گسترش سوء مصرف شیشه، آگاهی جامعه ی بهداشت و درمان کشور به صورت عام و درمانگر اعتیاد به صورت خاص در مورد عوارض آن و نحوه ی مداخله و مدیریت مشکلات پیش آمده بسیار محدود است.شبکه ی درمان گران اعتیاد در کشور نیز رحتی از روش های درمان اعتیاد به شیشه و عوارض مصرف آن به طور کامل آگاهی ندارند. نداشتن اطلاعات کافی و به تبع آن عدم اجرای مداخله ی مؤثر، منجر به تقویت موج عوارض مصرف شیشه و اعتیاد به آن در سطح کشور خواهد شد.
هم زمانی مصرف شیشه در کنار مواد مخدّر افیونی ویا در طول درمان اعتیاد به مواد افیونی :
مصرف شیشه همراه با دیگر مواد اعتیادآور مانند کراک، تابلوهای بالینی پیچیده ای را ایجاد نموده که مدیریت طبــّی آن ها را بیش از بیش دشوار ساخته است. افزایش شیوع مصرف شیشه در میان بیماران تحت درمان وابستگی به مواد افیونی به وسیله ی داروی متادون، یکی از معضلات اساسی مراکز درمانی سوءمصرف مواد در کشور است.برای مثال سوءمصرف هم زمان شیشه و متادون از پدیده های خاصی است که مشکلی جدی در کشور به حساب می آید اما در مراجع معتبر علمی تا کنون هیچ مطالعه ای در این رابطه انجام نشده است. در کنار موارد فوق، ضعف قانونی در برخورد با تولید کنندگان و توزیع کنندگان این ماده ی غیر قانونی، ویژگی های خاص بومی سوءمصرف شیشه در داخل کشور، وجود باورهای غلط در میان سوءمصرف کنندگان نظیر تأثیر شیشه در لاغری، افزایش انرژی، کم شدن خواب، افزایش توجه و تمرکز، افزایش قوای جنسی در کنار تبلیغ توزیع کنندگان بر عدم ایجاد اعتیاد در اثر مصرف شیشه و حتی درمان اعتیاد به مواد افیونی مانند کراک با استفاده از مصرف شیشه، از شرایط دیگری است که مصرف و اعتیاد به این ماده را روز به روز در کشور تشدید می نماید.
جمع بندی :
سوء مصرف شیشه که از حدود پنج سال پیش آغاز شده و اکنون هجوم بیماران وابسته به مراکز درمانی غیر کارآمد را سبب شده است، نیازمند اجرای مداخلات مؤثر در حداقل پنج گروه اصلی مخاطب است :
سیاست گذاران و مدیران ارشد اجرایی
پزشکان غیر درمانگر اعتیاد
پزشکان و روان شناسان درمانگر اعتیاد
جامعه شامل نهادهای اجتماعی، مساجد، مدارس و خانواده ها
بیماران سوءمصرف کننده ی انواع مواد اعتیادآور

برگرفته از فصل نامه ی طب اعتیاد. شماره ۱٫ تابستان ۹۲٫ دکتر حامد اختیاری « عضو هیأت علمی و مدیر برنامه ی علوم اعصاب کاربردی، پژوهشکده ی علوم شناختی
کشف ماده مخدر جدید با مارک " احمدی نژاد " - Opium.Site وبلاگ ...
شناسایی ۵۱ سایت برای جذب مشتری مواد مخدر شناسایی ۵۱ ...
برخورد با هرگونه خريد يا فروش مواد مخدر و روانگردان در فضاي ...
تاثیر مثبت برداشتن تحریم ها بر موضوع مقابله با مواد مخدر
ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران مثل معتادان رفتار می کند
عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با مواد مخدر در مقابله با مخدر گل ...
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ:تهران دیگر ...
پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تنها مرجع شناسایی مواد مخدر جدید ...
ارزیابی عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در سالی که گذشت
انتقاد رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از مجلس / بهترین دفاع ...
ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران با اطلاع رسانی غلط و ایجاد ...
ستاد مبارزه با مواد مخدر دن کیشوتی که با شتر مرغ به مبارزه ...
اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر چند سالی تنبلی کرده اند و باید ...
معرفی وزیر جدید وزارت مبارزه با مواد مخدر - Opium.Site وبلاگ ...
گشت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کنترل فروش ترامادول ...
علیرضا جزینی قائم‌مقام ستاد مبارزه با موادمخدر شد-طاهری؛ ...
اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر باید فعال شوند - Opium.Site ...
انتقاد از تنبلی ستاد مبارزه با مواد مخدر را من تکذیب می کنم
هدفمان از مبارزه با مواد مخدر، گران کردن نرخ مواد بوده؟! - Opium ...
کویت در مبارزه با مواد مخدر تاکنون استراتژی موفقی داشته ...
در مبارزه با مواد مخدر شکست خوردیم - Opium.Site وبلاگ رسمی ...

هیچ نظری موجود نیست: