سرکوب شادی جوانان منجر به افزایش اعتیاد می‌شود

سرکوب شادی جوانان منجر به افزایش اعتیاد می‌شود
یک جامعه شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی با بیان اینکه مصرف مخدرهای صنعتی فرد را به فحشا، جنایت و نابودی می کشاند، گفت: سرکوب شادی جوانان سبب زیرزمینی شدن شادی ها و افزایش اعتیاد می شود.

به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیره توکلی افزود: مشکلات و معضلات جامعه از جمله اعتیاد نباید به هیچ عنوان انکار شود بلکه با آگاهی دادن به مردم و هشیار کردن آنها نسبت به مساله در جهت پیشگیری گام برداشت.

وی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را راهکاری بسیار موثر جهت پیشگیری از اعتیاد برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در سایر آسیب های اجتماعی نیز این رویکرد مورد توجه قرار گیرد و اجرایی شود.

این جامعه شناس با اشاره به افزایش سهم سازمان های مردم نهاد در دولت کنونی نسبت به دولت های گذشته افزود: تعداد زیادی از این سازمان ها با همکاری مردم راه اندازی شده و بدون هیچ چشمداشتی خدمات وسیع جهت پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر انجام داده اند.

وی با بیان اینکه ترک اعتیاد و درمان آن هزینه های زیادی برای خانواده معتادان به همراه دارد، خاطرنشان کرد: اما سازمان های مردم نهاد موفق به کمک در این شرایط بوده اند که باید این سازمان ها تقویت شوند.

توکلی گفت: موضوع اعتیاد و آمار آن به هیچ عنوان نباید انکار شود، گرچه برخی معتقدند ارائه آمار سیاه نمایی وضعیت کشور است در حالیکه چنین نیست بلکه باید با اعلام آمار شرایط، وضعیت و راهکارهای پیشگیری و مبارزه را فراهم ساخت.

وی با اشاره به اعتیاد دختران و زنان افزود: بسیاری از زنان معتاد از طریق همسران خود گرفتار معضل مواد مخدر شده اند و می توان آنها را معتاد درجه دو دانست.

این پژوهشگر مسایل اجتماعی با اشاره به موضوع روانگردان ها نیز گفت: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها در میان زنان شیوع بیشتری دارد و این مساله بیشتر به دلیل کسب زیبایی و لاغری به وقوع پیوسته و باید با اطلاع رسانی بتوانیم مانع از اعتیاد ناآگانه جوانان و زنان به انواع محرک ها شویم.

توکلی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی صورت گرفته متناسب با تبلیغ انواع قرص های لاغری و محرک ها کافی نیست، ادامه داد: اعتیاد مبنایی برای گسترش ایدز به شمار می رود و پیشگیری ها باید از سطح مدارس آغاز شود.

این جامعه شناس با اشاره به عوارض چندصد برابری مصرف مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد سنتی گفت: مواد مخدر صنعتی یکی از بزرگترین مصیبت های وارده به خانواده ها به شمار می رود و بلایی خانمان برانداز است به همین منظور دولت و مسوولان موظفند در جهت ارتقای آگاهی جوانان و در عین حال افزایش شادی مردم وارد عرصه عمل شوند.

توکلی افشاگری آمار را گام موثر در پیشگیری از ایدز و اعتیاد عنوان داشت و افزود: ایجاد و گسترش مراکز تفریحی و ورزشی برای قشرهای آسیب پذیر جامعه امری ضروریست، به جای اینکه با سیاست های غلط جوانان را از تفریحات سالم دور کنیم باید محل هایی را نظارت کافی برای تفریح آنها فراهم سازیم.

وی با اینکه برخورد با مافیای مواد مخدر ضرورت دارد، تصریح کرد: برخورد ریشه ای با قاچاقچیان لازم است و هزینه جرم برای قانون شکنان باید بیشتر شود و مبارزه با باندهای مافیا بیشتر انجام گیرد.

این جامعه شناس با اشاره به ضرورت استفاده از نظرات گروه هایی همچون روانشناسان و جامعه شناسان توسط پلیس و سایر سازمان ها جهت مبارزه و پیشگیری از اعتیاد، خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد در برخی دولت ها به درستی و جامع حمایت نشده اند که توجه به این مساله در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر ضرورت دارد.

هیچ نظری موجود نیست: