گزارش روزنامه هلندی از رواج مواد مخدر در آرایشگاه های زنانه شمال تهران Cocaïne van de armen scoren bij de kapper

گزارش روزنامه هلندی از رواج مواد مخدر در آرایشگاه های زنانه شمال تهران

Iran

Cocaïne van de armen scoren bij de kapper

CAROLIEN OMIDI − 19/01/15, 01:33
Iraanse kapsalons hebben slechte naam vanwege drugshandel

iran drug
اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان ایرانی به سرعت رو به افزایش است. همچنان بانوان جوان زیادی در همه لایه‌های جامعه به اعتیاد پناه می‌برند. به ویژه ماده مخدر متامفتامین “شیشه” محبوبیت فراوانی پیدا کرده است.
روزنامه هلندی تراو در گزارشی از رواج مواد مخدر در آرایشگاه های  زنانه شمال تهران پرداخته است.
سالن آرایش زنانه" لورئال"  در شمال تهران… مشتری‌ها و آرایشگران جوان در حال غیبت هستند.
مشتری‌هایی که منتظر آرایش ناخن‌هایشان هستند یکسره در حال صحبت با موبایل یا پیامک فرستادن هستند. از سوی دیگر کسی که در حال بند انداختن صورت مشتریان است خود هم مختصر ریمیلی بر چشم دارد.
زنان جوان لباس راحتی بر تن دارند. تاپ‌های رنگی، تی‌شرت‌های آستین کوتاه و برخی شورت‌هایشان هم زده بیرون.

آرایشگاه‌های زنانه در ایران به دلیل فضای بسیار بازی که در آنها وجود دارد بدنام هستند. با وجود هشدارهای مقام‌های ایرانی به این سالن‌ها، شرایط در آنها بدتر هم شده است.
اعتیاد به مواد مخدر در میان زنان ایرانی به سرعت رو به افزایش است. همچنان بانوان جوان زیادی در همه لایه‌های جامعه به اعتیاد پناه می‌برند. به ویژه “متامفتامین ” محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. شیشه نوعی ماده مخدر قوی است که از کوکائین گرفته می‌شود ولی ارزان‌تر از آن است. کاربرد این ماده خطرناک در میان دانشجویان آغاز شد به دلیل اینکه می‌توانستند با کاربرد آن بیدار مانده و بهتر به درس‌شان برسند.
میترا کاظمی، ۵۴ ساله، مسن‌ترین آرایشگر در سالن، سخت کار می‌کند و توجهی به بحث‌هایی که در جریان است ندارد. او می‌گوید اینجا آرایشگاهی است که همه کارها به خوبی در جریان است. ولی ما آرایشگرها می‌دانیم که مشکل خرید و فروش مواد مخدر در آرایشگاه‌ها رواج دارد. – آرایشگاه‌های زنانه در ایران عمدتا زیر ذره بین هستند مانند همین جا.
میترا می‌گوید: “تقریبا اینجا تنها مکان آزاد و عمومی است که در آن زنان بدون حجاب می‌توانند حضور داشته باشند. به همین دلیل مردها باید به دور از آرایشگاه‌های زنانه باشند و بخشی از زنان از این موضوع خشنودند. هیچکس به این موضوع فکر نمی‌کند که آنها در این محل می‌تواند مشغول داد و ستد مواد مخدر باشند.”
خرید و فروش مواد مخدر در آرایشگاه‌ها از کنترل خارج شده است. مواد معمولا در قرص‌های کوچک بسته‌بندی می‌شوند. به این شکل به آسانی می‌تواند آنها را رد و بدل کرد و برای نمونه در لباس زیر یا در مواد آرایشی جاسازی می‌شوند.

گرایشی که به این مواد موجود دارد موجب می‌شود که مشتری بارها به آرایشگاه مراجعه کند. زنان در این آرایشگاه‌ها خیلی راحت به اعتیاد کشیده می‌شوند.
 آقای ابراهیمی از وزارت بهداشت ایران می‌گوید: “کاربرد مواد مخدر در بین بانوان در تمام لایه‌های جامعه دیده می‌شود.” به نظر او، مشکل مواد مخدر در ایران از بحران اقتصادی جداست.
 کاربرد مواد به عنوان یک تفریح در میان زنان مرفه هم به چشم می‌خورد.” ابراهیمی همچنین به مراکز ترک اعتیاد ویژه زنان اشاره می‌کرد که در بیرون شهرها ایجاد شده‌اند.
زنان در آنجا در یک دوره یک ماهه می‌توانند اعتیاد خود را ترک کنند. خبرنگاران اجازه ورود به این مراکز را ندارند.
محسن سفری، روان‌شناس ۴۱ ساله می‌گوید: “بسیار ساده انگارانه است اگر تصور کنیم کاربرد مواد مخدر تنها برای تفنن است. این مشکل به حدی است که حتا هشدار شده در مدارس هم کاربرد مواد مخدر دیده شده است.

 سفری اینگونه نتیجه می‌گیرد که کاربرد مواد مخدر، زنان جوان به دنیای دیگری می‌برد.
 او می‌گوید: “وجود ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، همچنین دوستانی که در خارج زندگی می‌کنند، آنها را با فضای غرب نزدیکتر کرده و از سوی دیگر، محیط زندگی آنها با قوانینی سخت یک جامعه اسلامی، در مدراس و خانه‌ها گره خورده است. این شرایط، فشار زیادی را به آنها وارد می‌کند که دنبال رها کردن خود از آن هستند.”افزایش شدید مواد مخدر در میان زنان ایرانیبه باور حکومت ایران، نیم میلیون نفر از زنان کشور به مواد مخدر معتاد هستند.
 محبوب‌ترین ماده تریاک است که پیشینه کاربرد آن در ایران به سده هفدهم می‌رسد. از آنجایی که این موضوع به عنوان یک سنت کهن فرهنگی نیز دیده می‌شود گاه کاربرد آن چندان ناپسند به شمار نمی‌آید.
تریاک به عنوان نوعی ماده مخدر برای تهی‌دستان و مردان کهنسال دیده می‌شود. “شیشه” به عنوان یک مخدر قوی‌تر در جایگاه دوم قرار دارد.
 کاربران “شیشه” بیشتر جوانان از طبقه متوسط جامعه هستند. بر پایه تازه‌ترین آمار، کاربرد مواد مخدر در میان بانوان ایرانی در هشت سال گذشته، دو برابر شده است.
Cocaïne van de armen scoren bij de kapper - Archief ...

هیچ نظری موجود نیست: