درمان کمک گرفته از هروئین (Heroin assisted therapy) برای بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر از درمان های استاندارد بهتر است

درمان کمک گرفته از هروئین برای بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر از درمان های استاندارد بهتر است

تاریخ مقاله : 15 آوریل 2015

نویسنده : هانر چایتمن Honor Chiteman

طبق نظر یک پروفسور کانادایی که دیدگاه های او اخیراً در نشریه BMJ چاپ شده است : مصرف کنندگان هروئین که از درمان های متعارف اعتیاد سود نمی برند ، شاید بهتر است درمان کمک گرفته از هروئین (Heroin assisted therapy) را دریافت کنند .
هروئین یک ماده مخدر غیر قانونی است و از مورفین که از گیاه خشخاش بدست می آید ، تولید می شود . این ماده مخدر بسیار اعتیادآور است ، سیستم پاداش مغز را فعال ساخته و دوپامین یعنی « انتقال دهنده عصبی که برانگیزاننده حس لذت است » را آزاد می کند .

عوارض مصرف هروئین شامل متلاشی شدن رگ ها ، عفونت های باکتریایی ، آبسه ، بیماری های کبد و کلیه و اگر تزریق شود عفونت های خونی مانند HIV و هپاتیت B و C می شود .

به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر آمریکا : تعداد افرادی که برای سوء مصرف یا وابستگی به هروئین در آمریکا ، بین سال های 2002 تا 2012 واجد شرایط شمرده می شوند تقریباً بیشتر از دوبرابر شده و از 214000 به 467000 نفر رسیده است .

افزون بر این ، اخیراً مجله اخبار پزشکی امروز از قول یک پژوهش مربوط به مراکز کنترل و پیشگیری (CDC) عنوان کرده است که مرگ های مرتبط با مصرف هروئین در آمریکا تقریباً بین سال های 2000 تا 2013 چهار برابر شده و از 0.7 به ازای هر 100000 نفر به 2.7 به ازای هر 100000 نفر رسیده است .

درمان استاندارد برای اعتیاد به هروئین شامل سم زدائی ، درمان های دارویی مانند متادون و درمان های رفتاری می شود اما به گفته مارتین تی شکتر (Martin T.Schechter) عضو هیئت علمی پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیای ونکوور کانادا : این درمان ها برای تمامی معتادان هروئین موثر نیستند .

HAT (Heroin Assisted Therapy) یک گزینه درمانی ارزان تر و موثرتر برای برخی از بیماران است .

به این ترتیب شکتر استدلال می کند که درمان کمک گرفته از هروئین (HAT) که در آن به برخی از مصرف کنندگان ، شکل صنعتی ای از هروئین به نام دیامورفین (diamorphine) تجویز می شود و به تدریج آن ها را از مواد مخدر جدا می کنند ، یک گزینه درمانی موثر برای این بیماران است .

او به تعدادی از پژوهش ها که ادعا کرده اند برای بیمارانی که اعتیاد به هروئین داشته و به درمان های مرسوم پاسخ نداده اند ، روش درمانی HAT موثر بوده است ، اشاره می کند .

شکتر می گوید : " درمان های مرسوم مانند نگهدارندگی با متادون باید بعنوان ارجح جهت درمان بیماران معتاد به هروئین باقی بماند و بایستی به آسانی در دسترس باشد . اما درمان کمک گرفته از هروئین باید به بیمارانی که از درمان های مرسوم سودی نمی برند ، پیشنهاد گردد . به شرطی که دیامورفین توسط پزشکان متخصص در کلینیک های تخصصی که می توانند ایمنی و سلامتی بیمار را تضمین کنند ، تجویز شود" .

این درست است که هزینه مستقیم HAT چهار برابر درمان های متعارف است . به گفته شکتر اگر همه هزینه های مربوطه را درنظر بگیریم ، HAT بسیار ارزان تر از درمان های متعارف تمام می شود .

او به یک آزمایش بالینی در هلند اشاره می کند که در آن محققان تخمین زده اند : روش درمانی HAT می تواند سالیانه در حدود 14100 دلار برای هر بیمار در مقایسه با متادون درمانی ،حتی بعد از احتساب هزینه های مستقیم پس انداز کند .

شکتر می گوید : " این باور که درمان هروئین بسیار گران تمام می شود ، اشتباه است . درمان هایی مانند این روش درمانی نتیجه های بهتری همراه با قیمت کلی پایین تر بدست می دهند ".

او ادامه می دهد : " پرسش اصلی این نیست که آیا می توانیم از عهده این درمان جدید بربیاییم یا خیر ، بلکه این است : آیا ما می توانیم شرایط کنونی را تحمل کنیم یا خیر ؟".


برای رویت متن اصلی عبارت زیر را در اینترنت جستجو کنید :

Heroin-assisted therapy ‘better for some drug users than standard treatments’

هیچ نظری موجود نیست: