قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد: 730 هزار نفر تحت پوشش خدمات مراكز مجاز درمان و كاهش آسيب سراسر كشور

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد: 730 هزار نفر تحت پوشش خدمات مراكز مجاز درمان و كاهش آسيب سراسر كشور
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور، پيرامون عملكرد سال 1393 حوزه هاي مختلف اين ستاد، اعلام كرد: 6 هزار و 773 مركز مجاز درمان و كاهش آسيب در سراسر كشور، بيش از 730 هزار نفر را در سال گذشته تحت پوشش قرار دادندو به آن‌ها خدمات لازم را ارائه دادند.
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور، پيرامون عملكرد سال 1393 حوزه هاي مختلف اين ستاد، اعلام كرد: 6 هزار و 773 مركز مجاز درمان و كاهش آسيب در سراسر كشور، بيش از 730 هزار نفر را در سال گذشته تحت پوشش قرار دادندو به آن‌ها خدمات لازم را ارائه دادند.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور، دكتر عليرضا جزيني، در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني ستاد، ضمن بيان اين مطلب، افزود: اين مراكز بيش از 10 هزار بار طي سال گذشته كنترل و نظارت شده اند. روزانه 2 هزار نفر در سراسر كشور جذب مراكز كاهش آسيب مي‌شوند.
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ - ۱۴:۲۴ - کد خبر: 153965
علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هفته گذشته در یک نشست خبری از تولید واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین در کشور خبر داد.
 رییس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن اعتیاد فقط یک طرح تحقیقاتی است و اکنون نه تأییدیه و پرونده ای در سازمان غذا و دارو دارد و نه اثربخشی آن به اثبات رسیده است.


قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور، در شرح عملكرد حوزه درمان و اشتغال اين ستاد، با اشاره به اينكه در سال گذشته، روزانه 60 نفر معتاد متجاهر در 18 مركز فعال ماده 16 پذيرش شده اند، تصريح كرد: 160 واحد دولتي در سال 93 به درمان نگهدارنده با استفاده از داروهاي آگونيست پرداختند. همچنين 132 مركز DIC (كاهش آسيب) فعاليت داشته اند.
دكتر جزيني در ادامه خاطرنشان كرد: از ديگر اقدامات حوزه درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در سال گذشته مي‌توان به راه اندازي مراكز نگهداري ويژه زنان در مراكز استان اشاره كرد؛ اين در حاليست كه در كنار اين خدمات، در مجموع 37 كمپ، 17 مركز DIC ، 11 شلتر و 10 مركز مشاوره فعاليت دارند.
وي در ادامه با اشاره به ساماندهي يك هزار و 530 مركز درمان غيرمجاز در سال گذشته، گفت: در حال حاضر 100 مركز غيرمجاز درمان در كشور فعاليت دارند كه اين تعداد نيز در سال 94 مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت كه پس از طي مرحله بازرسي، يا پلمپ مي‌شوند و يا در مسير اصلاح شيوه و امكانات درمان و در نهايت تصويب، قرار خواهند گرفت. در اين زمينه مي‌توان به اين آمار اشاره كرد كه بيشترين تعداد مراكز غيرمجاز درمان در كشور مربوط به استان‌هاي البرز، خراسان رضوي و تهران بوده است.
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه شرح عملكرد حوزه درمان اين ستاد در سال گذشته اظهار داشت: ارائه خدمات درمان‌هاي جايگزين به معتادان ترخيص شده از مراكز نگهداري به مدت 6 ماه و به صورت رايگان از ديگر اقدامات موثر اين حوزه محسوب مي‌شود كه طي اين بازه زماني، بيش از 21 هزار نفر از اين خدمات بهره مند شدند.
دكتر جزيني ضمن بيان اين مطلب كه در سال 93 تعداد 103 تيم سيار در سراسر كشور و به ويژه در مناطق پرآسيب، به ارائه اقلام بهداشتي نظير سرنگ به معتادان پرخطر پرداختند، گفت: قصد داريم فعاليت اين تيم ها در سال 94 نيز ادامه يابد و ضمن تداوم بتوانيم آن را در ابعاد كمي و كيفي نيز افزايش و ارتقاء دهيم.
وي در ادامه اين نشست به تشريح عملكرد ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در حوزه حرفه آموزي و اشتغالزايي پرداخت و گفت: در سال گذشته به ارائه خدماتي در اين حوزه نظير آموزش فني و حرفه‌اي و اشتغال زايي در مراكز ماده 16 نيز پرداختيم كه به عنوان نمونه مي‌توان به ايجاد اشتغال براي 250 نفر از بيماران مركز اخوان اشاره كرد. در اين زمينه براي يك هزار و 500 نفر ديگر در تهران و 500 نفر هم در استان‌هاي ديگر، ظرفيت سازي مناسبي براي اشتغال زايي، انجام شده است.
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در تبيين اولويت‌هاي برنامه اشتغال‌ زايي در سال 1394 اظهار داشت: افزايش ظرفيت اشتغال براي 3 هزار نفر، راه اندازي صندوق حمايت از اشتغال بهبوديافتگان با مشاركت نهادهاي حمايتي و تلاش براي استمرار واگذاري وام اشتغال از طريق صندوق مهر امام رضا(ع) در دستور كار برنامه هاي سال جاري قرار گرفته است.
دكتر جزيني با بيان اين مطلب كه در سال گذشته 30 ميليارد تومان بودجه براي بيمه معتادان تخصيص يافت، گفت: از اين اعتبار، فقط 5 درصد طي سال گذشته هزينه شده است و مقرر گرديد كه الباقي اين اعتبار در سال 94 و در راستاي ارائه خدمات بيمه اي به كارگرفته شود. اين در حاليست كه در كنار آن، 30 ميليارد تومان ديگر هم براي سال جاري از سوي دولت محترم براي بيمه، در نظر گرفته شده است.
وي در ادامه افزود: به هر حال مقرر شد كه در سال 94 مواردي از جمله بيمه درمان براي كليه معتادين تحت پوشش بيمه پايه، برقرار شود. كليه مراكز سرپايي و اقامتي درمان به ارائه خدمات به افراد تحت پوشش بيمه بپردازند و بيمه كودكان، زنان و معتادان پرخطر به ويژه معتاداني كه در بافت‌هاي حاشيه اي متمركز هستند، در اولويت كار در حوزه بيمه قرار گيرد.
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در ادامه به بيان آمار مرگ و مير معتادان در سال 93 پرداخت و گفت: در سال گذشه ميزان مرگ و مير معتادان در مجموع 2 هزار و 747 نفر بوده است كه اين ميزان نسبت به سال قبل 2 درصد افزايش يافته است. اين تعداد نشان مي‌دهد كه 2 هزار و 468 مرد و 279 زن معتاد در سال گذشته بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند. اين آمار حاكي از اين است كه ميزان مرگ و مير معتادان مرد در سال 93 نسبت به سال 92 با كاهش 3 درصدي رو به رو بوده است، اما نرخ مرگ و مير زنان معتاد در اين بازه زماني با 33 درصد رشد مواجه شده است.
 
منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر

هیچ نظری موجود نیست: