سونامی آسیبهای اجتماعی، سال 95 دامن کشور را خواهد گرفت

‏سونامی آسیبهای اجتماعی، سال 95 دامن کشور را خواهد گرفت           
بحران اجتماعی مصرف مخدر صنعتی، تهدیدی جدی علیه امنیت ملی ایران  
 کوروش محمدی، رییس انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به مصرف رو به رشد مواد مخدر صنعتی در بین آقشار جامعه ایرانی تأکید کرد: مراکز بروز و شیوع اعتیاد صنعتی در کشور، گسترده و نامشخص است. اکنون ساختارها و رویکردهای مبارزه با مواد مخدر،  پراکندگی سرمایه، نوع مبارزه و چینش برنامه ریزی ها باید تغییر کند. متأسفانه امروز مرز مواد مخدر به کوچه و پس کوچه های شهر رسیده است؛ تنها نباید پتانسیل خود را بر روی مرزها متمرکز کنیم. آموزش اجتماعی و همگانی افراد باید در جامعه صورت گیرد.
شبکه های اجتماعی باید برای پیشگیری و کنترل، فعال  شوند و از ابزارهای اجتماعی باید به نحو احسن استفاده شود تا بینش و آگاهی در افراد افزایش پیدا کند تا به بهترین نحو آموزش دهیم و سرعت آموزش را تسریع کنیم.

به گزارش انتخاب خبر، بحران امنیتی مواد‌مخدر صنعتی در ایران تا حدی جدی است که تهدید آن مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و از خانواده مقامات تا خردترین اعضای طبقات اجتماعی را دربرگرفته است.
در حالیکه مصرف مواد مخدر “سنتی” مانند هروئین و کوکائین در سطح جهان کمابیش ثابت باقی مانده، گسترش دسترسی به اینترنت و رواج خرید اینترنتی باعث شده است که استفاده از مواد روان گردان مصنوعی به سرعت افزایش یابد.
روزی مصرف مواد‌مخدر در کشور فقط تریاک و هروئین بود؛ اما امروز ایرانیان با ماده‌ای به نام کراک با درجه خلوصی 17 برابر بیشتر از هروئین روبه‌رو هستند.
اکنون چرخه مواد‌مخدر به‌صورت مداوم در حال گردش و گسترش است و معتادان از این دست می‌گیرند و با آن دست هزینه مصرف خود را تامین می‌کنند. امروز دیگر مدارس ایران هم امن نیست، و ورود افسارگسیخته آسیب های اجتماعی به مراکز آموزشی به ویژه آسیب مواد مخدر صنعتی آنچنان جدی است که مبارزه با مواد‌مخدر چیزی است که باید در کشور از مهد کودک، مدرسه و دانشگاه ها آغاز شود و به سطح جامعه کشیده شود.
 سایت انتخاب خبر در بخش پنجم مجموعه گزارش هایی تحت عنوان «سونامی آسیب های اجتماعی، سال 95 دامن کشور را خواهد گرفت»، در گفتگو با کوروش محمدی، رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران به معضل مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور و راهکارهای مقابله با این آسیب اجتماعی خانمان برانداز که امروز می رود تا امنیت ملی را تهدید کند، پرداخته است.
رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر، با بیان اینکه امروزه مرزهای توزیع، عرضه، خرید و فروش و الگوی مصرف مواد مخدر در جامعه جابه جا شده است، اظهار داشت: شرایط استفاده از اعتیادهای صنعتی با گذشته تغییر کرده است.
کوروش محمدیکوروش محمدی افزود: در گذشته، معتادان بیشتر با اعتیادهای سنتی سر وکار داشتند که در یک حوزه و محدوده مستقلی قابل رصد کردن بود و ما می توانستیم مسیرهای اعتیاد و مصرف افراد را در جامعه ما پیدا کنیم.
امروزه مراکز بروز و شیوع اعتیاد، گسترده و نامشخص است
وی ادامه داد: در گذشته می توانستیم بر اساس مسیر ترانزیت حامل مواد مخدر، مکان حمل و نقل را رصد کنیم اما امروزه مراکز بروز و شیوع اعتیاد، گسترده و نامشخص است.
محمدی تصریح کرد: در گذشته، آمار مرزها از لحاظ مقدار مواد وارد شده در کشور مشخص بود، اما اکنون هیچگونه اطلاعات دقیقی درباره تولید مواد مخدر وجود ندارد.
رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: شیشه به راحتی مصرف می شود و برای استفاده از آن  نیازی به وارد کردن نیست؛ کافی است که افراد مصرف کننده، شیشه را در آشپزخانه ها و بدون اصول بهداشتی مصرف و حتی برای دیگران توزیع کنند.
وی با ابراز تأسف از این که در چنین شرایطی، زنگ خطر و آهنگ شدید شیوع استفاده از مواد مخدر به صدا در می آید، تصریح کرد: برخی از مواد مخدر هستند که هیچ اطلاعاتی در مورد مسیر توزیع آن نداریم و به راحتی فرد غیرمتخصص می تواند آن را تولید کند و در اختیار جوانان قرار دهد.
وی ادامه داد: عرضه و توزیع شیشه بسیار راحت در اختیار جوانان قرار می گیرد.
مصرف مواد صنعتی اکنون در دسترس همگان است
رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: مواد سنتی، عوارض کمتری نسبت به مواد صنعتی دارند و شیشه، مخدری است که باعث تحلیل سیستم مرکز عصبی انسان می شود و برای مدتی قادر است فرد مصرف کننده را به جنون برساند.
محمدی، دیگرکشی و خودکشی را از مشکلات ناشی از مصرف شیشه عنوان کرد و افزود: مصرف این مواد، آثار و تبعات بسیاری دارد که گریبانگیر جامعه شده است.
وی به سهولت حمل شیشه اشاره کرد و اذعان داشت: مصرف مواد صنعتی مثل اکس و قرص برنج مانند اشکال دارویی است؛ این مواد مخدر اکنون در دسترس همگان است و سهل الحمل و سهل الوصول است و بسیار ساده تر مصرف می شود. شیشه هم ماده ایست که نه بویی، نه دودی دارد و بسیار به راحتی مصرف می شود.
این آسیب شناس اجتماعی تأکید کرد: خانواده، مربیان و متولیان امر باید با موضوع مواد مخدر صنعتی بیشتر آشنا شوند تا فرزندان آنها غافلگیر نشوند.
رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: امروزه متأسفانه برخی از دانش آموزان در کلاس های مدارس به عرضه مواد مخدر صنعتی روی آورده اند و این زنگ خطری برای دانش آموزان است.
محمدی ابراز داشت: استفاده از مواد مخدر در مدارس این زنگ خطر را تداعی می کند.
برخی مواد مخدر صنعتی به گونه ای است که اگر مرزها را ببندیم، از داخل تولید می شوند
وی ادامه داد: از همه مهم تر، قیمت خیلی ارزان این مواد است که خطر بروز و گسترش به سمت آن را بیشتر می کند.
محمدی با بیان اینکه در حال حاضر شیشه بیشترین مصرف کننده در کشور را دارد، خاطرنشان کرد: طبیعت مواد مخدر به گونه ای است که دائماً در حال تغییر و تبدیل است و افرادی که پشت پرده هستند، سعی می کنند براساس شرایط لازم و به روزتر از متولیان، شرایط را تغییر دهند.
وی ادامه داد: گاهی مواد مخدر جدیدتری به مواد مخدر قبلی اضافه می شود، و اکنون قرص برنج، نخ و کروکودیل از جدیدترین مواد مخدر است.
محمدی تصریح کرد: مافیای مواد مخدر به دنبال نشانه تغییرات و دامنه تغییرات وسیع آن هستند که به دنبال آن با در نظر گرفتن شرایط جامعه به دنبال آنتی پادهایی هستند.
وی ادامه داد: برخی از مواد مخدر صنعتی به گونه ای است که اگر شما مرزها را می بندید از داخل تولید می کنند.
محمدی ادامه داد: متأسفانه مواد مخدر جدید با برچسب ها و لیبل هایی برای رفع خستگی، کاهش چربی، کاهش وزن و افزایش چاقی به کار می رود که شهروندان باید از آنها مطلع باشند.
رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران گفت: آموزش افراد در این زمینه برای پیشگیری بسیار مؤثر است. اگر که آموزش دهیم و با آموزش، پیش رویم به نتایج خوبی در درازمدت دست پیدا می کنیم.
متولیان پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید در بخش های فرهنگی، فعالیت خود را گسترش دهند
وی تصریح کرد: متولیان پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید در بخش های فرهنگی، فعالیت خود را گسترش دهند و زمینه جذب و گرایش افراد را به مواد مخدر مورد بررسی قراردهند.
محمدی بیان کرد: متأسفانه زنان و دختران، قربانیان جدید مواد مخدر هستند که بدون آگاهی آن را با عنوان داروی لاغری و کاهش وزن و در بسیاری از آرایشگاه ها مورد استفاده قرار می دهند.
محمدی عنوان کرد: ضربه ای که این موضوع به جامعه می زند حتی بسیار سهمگین تر از ضربه ای است که وارد کنندگان در جامعه به وجود می آورند.
رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران بیان کرد: موضوعی که بسیار شایع است این است که متأسفانه در شبکه های اجتماعی کلییپ هایی پخش می شود که نشان می دهد والدین کودکان را وادار به مصرف مواد مخدر می کنند.
وی 10 سالگی را پایین ترین سن اعتیاد عنوان کرد و اذعان داشت: در شرایط خاص حتی سن اعتیاد کمتر از 8 سال است ولی این موارد خاص هستند و اینها نمی تواند برآیندی برای سن اعتیاد در جامعه باشد.
متأسفانه امروز مرز مواد مخدر به کوچه و پس کوچه های شهرها و روستاهای کشور رسیده است
این آسیب شناس اجتماعی به راهکارهای کاهش مصرف از مواد مخدر اشاره کرد و اذعان داشت: اکنون ساختارها و رویکردهای مبارزه با مواد مخدر،  پراکندگی سرمایه، نوع مبارزه و چینش برنامه ریزی ها باید تغییر کند. متأسفانه امروز مرز مواد مخدر به کوچه و پس کوچه های شهرها و روستاهای کشور رسیده است؛ تنها نباید پتانسیل خود را بر روی مرزها متمرکز کنیم.
وی با بیان این که آموزش اجتماعی و همگانی افراد باید در جامعه صورت گیرد، اظهار داشت: باید آموزش ها را از دوش متولیان دولت خارج کنیم. شبکه های اجتماعی باید برای پیشگیری و کنترل، فعال  شوند و از ابزارهای اجتماعی باید به نحو احسن استفاده شود تا بینش و آگاهی در افراد افزایش پیدا کند تا به بهترین نحو آموزش دهیم و سرعت آموزش را تسریع کنیم.
کوروش محمدی تأکید کرد: صنوف خدماتی، شوراهای محل، مساجد، اماکن عمومی مانند ایستگاه های اتوبوس و آرایشگاه ها باید در زمینه پیشگیری از مواد مخدر وارد عمل شوند و آگاهی بخشی در جامعه به عنوان یک نیاز حس شود.

گزارش از: زهره قندهاری

هیچ نظری موجود نیست: