مردم تجویز ریتالین از سوی مشاوران تحصیلی را گزارش دهند/ وزارت بهداشت نظارتش را بر داروخانه‌ها افزایش دهد


معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر:
مردم تجویز ریتالین از سوی مشاوران تحصیلی را گزارش دهند/ وزارت بهداشت نظارتش را بر داروخانه‌ها افزایش دهد
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه مصرف دوز‌ بالای ریتالین خطر سنکوب و مرگ در پی دارد از وزارت بهداشت درخواست کرد تا نظارتش بر داروخانه‌ها در فروش ریتالین در ایام امتحانات را افزایش دهد.
خبرگزاری فارس: مردم تجویز ریتالین از سوی مشاوران تحصیلی را گزارش دهند/ وزارت بهداشت نظارتش را بر داروخانه‌ها افزایش دهد                
پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس توضیحاتی در مورد مصرف ریتالین در شب‌های امتحان داد.
وی گفت: اینکه میزان فروش ریتالین در این ایام چه مقدار افزایش پیدا می‌کند آمار دقیقی وجود ندارد.
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آنچه مسلم است ریتالین به عنوان یک دارو که فروش آن بدون نسخه پزشک ممنوع است برای افزایش تمرکز در شب‌های امتحان مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سوداگران مرگ با تبلیغات اغواگرایانه سعی در تشویق قشر تحصیلکرده به استفاده از ریتالین دارند خاطرنشان کرد: این افراد ریتالین را به عنوان قرص شب‌های امتحان به جوانان معرفی کرده‌اند و یکی از اثرات ریتالین را افزایش تمرکز عنوان کرده‌اند.
افشار افزود: متاسفانه از این افزایش تمرکز سوء استفاده شده و در تبلیغات عنوان می‌شود که با مصرف ریتالین کمتر می‌خوابید،‌تمرکز بیشتری دارید، ساعت‌های بیشتری درس می‌خوانید و نمرات بیشتری کسب می‌کنید.
وی با بیان اینکه این عمل میان قشر دانشجو و تحصیلکرده صورت می‌گیرد در واکنش به تجویز ریتالین از سوی مراکز مشاوره تحصیلی گفت: ما اطلاع موثقی در این مورد نداریم و ممکن است که مشاورانی باشند که از این جنس کارها انجام دهند که قطعاً خلاف است و خواهش می‌کنیم از مردم این موارد را به ما گزارش دهند.
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد اثرات منفی مصرف ریتالین گفت: ممکن است که در کوتاه مدت ریتالین موجب افزایش تمرکز شود اما در بلندمدت صدمات جبران ناپذیری مانند وابستگی ایجاد می‌کند و در حالیکه مانند سایر محرک‌ها وابستگی جسمی ندارند وابستگی روحی و روانی در مصرف کننده ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: مصرف کننده‌ها بعد از مدتی نسبت به دوز پایین ریتالین عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و باید آن را افزایش دهند تا تمرکزشان بالا رفته که این امر نیز اثراتی مانند اضطراب، بیقراری، افزایش ضربان قلب و سنگکوب و مرگ در دوزهای بالا دارد.
افشار همچنین در مورد فروش این دارو گفت: ریتالین در فارماکوپه دارویی کشور است و تحت نظارت وزارت بهداشت تولید و توزیع می‌شود که حتماً باید توزیع آن با نسخه صورت گیرد چرا که فروش بدون نسخه آن ممنوعیت مطلق دارد.
وی گفت: ما در ایام امتحانات از وزارت بهداشت می‌خواهیم که نظارت خود را بر داروخانه‌ها بیشتر کرده و میزان فروش ریتالین را با نسخه‌ها مطابقت بدهد.

هیچ نظری موجود نیست: