مراکز ترک اعتیاد کودکان در ٤ شهر راه‌اندازی می‌شود

مراکز ترک اعتیاد کودکان در ٤ شهر راه‌اندازی می‌شود
تهران، کرمان، زاهدان و بیرجند، چهار شهری هستند که قرار است، مراکز ترک اعتیاد کودک و نوجوان در آنها راه‌اندازی شود. این شهرها با توجه به میزان شیوع اعتیاد به‌عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند.

سی و یکم تیرماه امسال بود که معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، از افزایش تعداد مراکز ترک اعتیاد ویژه کودکان و نوجوانان خبر داد و تأکید کرد که این مراکز براساس نیاز منطقه و وضع اعتیاد در استان‌ها، راه‌اندازی می‌شود.

همان موقع حسن روشن‌پژوه گفت که اولین مرکز در سیستان و بلوچستان برای دختران و پسران در‌ سال گذشته راه‌اندازی شد و قرار است در مناطق مختلف کشور هم تعمیم پیدا کند. حالا اینگونه به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت ادامه کار را از سازمان بهزیستی گرفته، چرا که به گفته رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء‌مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، این وزارتخانه بسته‌های درمانی ویژه‌ای برای این کودکان معتاد دارد.

براساس آنچه علیرضا نوروزی به خبرگزاری ایسنا گفته، قرار است درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان در سطح‌های فوق‌تخصصی و زیر نظر فوق تخصص‌های روانپزشکی کودکان و نوجوانان انجام شود.
این وزارتخانه برای درمان اعتیاد کودکان، بسته‌های درمانی ویژه‌ای دارد: «هم‌اکنون در چهار شهر زاهدان، بیرجند، کرمان و تهران برنامه پایلوت درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان را پیاده کردیم، این چهار شهر هم با توجه به این‌که مشکلات بیشتری داشتند، به صورت پایلوت انتخاب شدند.» به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، در جاهایی که دسترسی به همکاران فوق تخصصی وجود ندارد، از متخصصان روانپزشکی استفاده می‌شود.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، توضیحات بیشتری درباره بسته خدمتی وزارت بهداشت برای درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان داد: «درحال حاضر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروهی از همکاران فوق تخصص، متخصص و اساتید حوزه اعتیاد به صورت خاص درحال تدوین راهنمایی برای یک بسته خدمتی در حوزه اعتیاد و اختلالات مصرف مواد در کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر هستند که در این بسته خدمات سلامت مورد نیاز را در حوزه اعتیاد کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر مانند کودکان خیابانی برای ما تهیه می‌کنند.»

او از تدوین یک بسته مددکاری در زمینه اعتیاد کودکان هم خبر داد: « به‌زودی ما کارگاه‌های ظرفیت‌سازی این بسته مددکاری را برگزار می‌کنیم. در این بسته‌ها خدمات پیشگیری اولیه قرار دارد؛ به این معنی که چه کمک‌هایی می‌توان به افرادی که هنوز گرفتار اعتیاد نشده‌اند، ارایه کرد.
علاوه بر خدمات پیشگیری، خدمات درمانی نیز در این بسته وجود دارد تا اگر فردی مصرف‌کننده مواد است، با اقدامات تعیین شده در این بسته‌ها درمان شود.» براساس اعلام نوروزی، در این روش‌های درمانی، هم درمان‌های دارویی و هم غیردارویی وجود دارد. همچنین با توجه به نیاز فرد ممکن است درمان به صورت سرپایی یا بستری انجام شود. در این بسته پیش‌بینی شده که متناسب با شرایط خاص این گروه سنی، اقداماتی انجام شود که آسیب‌های مرتبط با مصرف مواد را در این افراد کاهش دهد.

با همه اینها اما رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء‌مصرف مواد وزارت بهداشت بر این موضوع تأکید دارد که اعتیاد در جمعیت کودک و نوجوان شایع نیست: «آمار در این زمینه را باید با کمک آموزش و پرورش تعیین کرد. اما این‌که ما بحث درمان را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که حتی برای بیماری‌های نادر و غیرشایع نیز به ارایه خدمات استاندارد و مشخص کردن گایدلاین‌ها نیاز داریم و کار ما نیز به‌عنوان یک مقدمه آغاز شده است.»

 نوروزی این توضیح را هم داد که « اساس سیستم درمانی این کودکان این است که اگر کودکی نیاز به حمایت داشته باشد، ارجاع باید از سوی سیستم حمایتی به سیستم پزشکی باشد.
 یعنی کودکانی که آسیب‌پذیر و محرومند ابتدا براساس فرآیند قانونی توسط دستگاه‌های حمایتی و سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند، سپس اگر نیاز به درمان اعتیاد یا مشکلات روانپزشکی وجود داشته باشد از طریق سیستم آن سازمان به ما ارجاع و دوباره تحویل این مراکز می‌شوند.»
۰۴ مرداد ۱۳۹۴

هیچ نظری موجود نیست: