اردوگاه اجباری مجرمان مواد مخدر در حسن‌آباد قم( فشافویه) افتتاح شد


فشافویه افتتاح شد اعتیاد خیابانی تمام می‌شود؟
خبرگزاری تسنیم: ۱۵ سال زمان برد تا فشافویه بشود اردوگاه، اما بالاخره شد. از سال ۷۹ که کلنگ ساخت اردوگاه اجباری مجرمان مواد مخدر در حسن‌آباد قم به زمین خورد تا امروز یک عمر بود، اما سرانجام سپری شد؛ دیر و زود داشت، ولی سوخت و سوز نداشت.
به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم، از امروز فشافویه رسما پذیرای مجرمان موادمخدر خواهد بود، اردوگاهی که در مرحله نخست آن قابلیت نگهداری ۳۰۰۰ بازداشتی را دارد و اگر طبق جدول زمان بندی، مراحل بعدی آن تا شش ماه دیگر به بهره برداری برسد، این عدد به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

فشافویه، این اردوگاه اجباری مجرمان مواد مخدر و گسترده شده در بیابان های نزدیک به آزادراه تهران قم دو کارکرد اصلی دارد؛ یکی نگهداری معتادان متجاهر (خیابانی) که همین امروز هم در شهر پرسه می زنند و دوم کمک به زندان ها؛ این ندامتگاه های متراکم که نیمی از ظرفیتشان را مجرمان مواد مخدر اشغال کرده اند.
اردوگاه فشافویه که وارد چرخه بهره برداری شود، مجرمان مرتبط با مواد مخدر بویژه خرده فروشان و معتادان خیابانی که دست و پاگیر شهر هستند و حضورشان در محلات، موجی از نارضایتی همیشگی را ایجاد کرده، از جلوی چشم جمع می شوند و مردم از این رهگذر احساس امنیت بیشتری خواهند کرد. همچنین زندان های استان تهران که متراکم ترین زندان های کشور هستند، کمی نفس خواهند کشید که شاید بشود در سایه این تنفس، بر برنامه های اصلاحی و تربیتی زندانیان تمرکز بیشتری کرد.
استان تهران که بیشترین مجرمان موادمخدر را در خود جای داده به چنین اردوگاهی نیاز مبرم دارد، بخصوص این که تاکنون مراکز نگهداری مجرمان موادمخدر کفاف حجم زیاد جمعیت مجرمان را نمی داد.
تا سال ۹۲ استان تهران فقط یک مرکز اخوان را داشت با ظرفیت نگهداری ۴۵۰ نفر و البته سه مرکز متعلق به شهرداری با گنجایش ۱۹۰۰ نفر (شفق هزار نفر، خاورشهر ۵۰۰ نفر و کمرد ۴۰۰ نفر) اما حالا فقط در مرحله نخست اردوگاه فشافویه امکان نگهداری ۳۰۰۰ مجرم مواد مخدر وجود دارد که زیر نظر مستقیم قوه قضاییه نیز اداره می شود، ولی آیا با افتتاح و تکمیل اردوگاه فشافویه می توان به بهبود اوضاع دل بست؛ یعنی می توان گفت نگهداری مجرمان مواد مخدر مخصوصا از نوع خیابانی اش در یک اردوگاه، به پاک شدن چهره محلات کمک می کند؟
پاسخ این پرسش هم آری است و هم خیر؛ آری از این بابت که بالاخره نگهداری مجرمان در اردوگاه های ویژه برای مدتی شهرها را از دردسر حضور آنها آسوده می کند و خیر به این علت که مجرمان پس از طی دوران محکومیت، دوباره به موقعیت قبلی بازمی گردند و می شوند همانی که بودند. دقیقا به همین علت است که گفته می شود با هیچ بگیر و ببندی معضلی به بزرگی جرایم موادمخدر حل نمی شود.
البته دستگیری، وظیفه ای قانونی برای مجریان قانون است و نمی توان از آن صرف نظر کرد، اما این که گمان کنیم با دستگیری مجرمان، جرم موادمخدر کم می شود، راه را به اشتباه رفته ایم. زندان برای یک مجرم فقط به شرطی کارساز است که دوران محکومیت برای او زمانی برای تغییر شیوه زندگی و دگرگونی باورها باشد که معمولا به علت مقاومت های شخصی و البته برنامه های کمرنگ تربیتی، این اتفاق رخ نمی دهد و حمایت های ضعیف و ناچیز پس از خروج از زندان نیز به آن دامن می زند .
با این حال افتتاح اردوگاه فشافویه را باید به فال نیک گرفت؛ اردوگاهی که شیرینی افتتاحش را پیش از همه، مردم به تنگ آمده از حضور معتادان متجاهر در محل زندگی شان خواهند چشید.
منبع: جام جم

انتهای پیام/
سرویس: رسانه ها ، تاریخ: ۱۵/تیر/۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱ ، شناسه خبر: ۷۹۲۰۲۷

هیچ نظری موجود نیست: