واکسن‌های مرفین، هروئین و سیگار به بازار می آیند؟ ستاد مبارزه با مواد مخدر در انتظار مجوز وزارت بهداشت

واکسن‌های مرفین، هروئین و سیگار به بازار می آیند؟ ستاد مبارزه با مواد مخدر در انتظار مجوز وزارت بهداشت شنبه 6 تیر 1394   
جامعه > آسیب‌ها - ایسنا نوشت :
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از ساخت واکسن‌های مرفین، سیگار و هروئین خبر داد و خواستار اقدام عاجل وزارت بهداشت برای صدور مجوزهای مربوط به این واکسن‌ها شد.
 علیرضا جزینی در حاشیه مراسم روز جهانی مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در امر پیشگیری آن است که بتوانیم افراد در معرض خطر را حفظ کنیم، اظهار کرد: در بازدیدی که از انستیتو پاستور داشتم، در جریان ساخت واکسن مرفین و هروئین قرار گرفتم که مراحل ثبت اختراع آنها انجام شده است و در نظر داریم این واکسن‌ها را برای افراد در معرض خطر اعتیاد استفاده کنیم.
وی افزود: البته نیاز است که وزارت بهداشت برای صدور مجوزهای مربوط اقدام عاجل انجام دهد. این واکسن‌ها مراحل تست انسانی و حیوانی خود را پشت سر گذاشته‌اند و نتیجه بخش بوده است. 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خاتمه با اشاره به اینکه واکسن سیگار هم در همین مرحله قرار دارد، گفت: نامه‌ای به وزیر بهداشت ارسال کردیم تا اقدام عاجل برای صدور مجوزهای مربوط را در نظر داشته باشد. قیمت این واکسن‌ها ارزان خواهد بود.


 علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هفته گذشته در یک نشست خبری از تولید واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین در کشور خبر داد. 

واکنش رییس انستیتو پاستور به تولید واکسن سیگار، هروئین و…

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن اعتیاد فقط یک طرح تحقیقاتی است و اکنون نه تأییدیه و پرونده ای در سازمان غذا و دارو دارد و نه اثربخشی آن به اثبات رسیده است.
مصطفی قانعی افزود: طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر تولید واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین در رسانه ها منتشر شده و توقعاتی ایجاد کرده که درست نیست، زیرا تولید واکسن اعتیاد حداکثر یک طرح تحقیقاتی است که هنوز اثربخشی آن اثبات نشده است.
وی ادامه داد: اگر طرحی به عنوان واکسن اعتیاد وجود داشته باشد، باید قبل از هر کاری طرح آن به سازمان غذا و دارو تحویل شود تا این سازمان که مرجع اصلی تأیید مواد دارویی است بی خطر بودن و اثربخشی آن را تأیید کند.
رییس انستیتو پاستور ایران گفت: تولید یک واکسن به مطالعات بسیار جدی و طولانی نیاز دارد و قوانین و مقررات آن در سازمان غذا و دارو موجود است، بنابراین تأکید می کنم که هیچ پرونده ای مبنی بر تولید واکسن اعتیاد که عنوان شده در انستیتو پاستور در حال تولید است به سازمان غذا و دارو ارجاع نشده و چنین اقدامی حداکثر یک طرح تحقیقاتی است.
قانعی ادامه داد: فرآیند تولید یک واکسن جدید حداقل پنج تا 10 سال و بلکه بیشتر طول می کشد و نیازمند زیرساخت و خط تولید مخصوص خود است که اکنون چنین خط تولیدی در کشور وجود ندارد.
وی گفت: طرح تحقیقاتی واکسن اعتیاد حدود 14 سال پیش در سال 80 توسط یک محقق ایرانی مطرح شد اما از آن زمان تاکنون، این محقق نتوانسته اثربخشی و بی خطر بودن چنین واکسنی را به تأیید مراجع رسمی و قانونی برساند.
یکشنبه 14 تیر 1394
  



هیچ نظری موجود نیست: