فضلی تیر خلاص را می زند : ترک اعتیاد اجباری میشود راه‌اندازی اردوگاه‌های ترک اعتیاد اجباری در مراکز استانها ( بازگشت شوراباد )

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی محمد نجار در حاشیه نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه مینی دوبلین در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه بر اساس قانون جدید مبارزه با موادمخدر، معتادانی که به مراکز درمانی مراجعه کنند مجرم تلقی نمی‌شوند، افزود: این در حالیست که اگر معتادان به مراکز درمانی مراجعه نکنند، باید توسط نیروی انتظامی برای درمان به اردوگاه‌های ترک اعتیاد اجباری منتقل شوند.
به گفته‌ وی، در اردوگاه‌های اجباری، پروتکل درمانی ویژه‌ای استفاده می‌شود که بر اساس آن پس از سم‌زدایی، مراحل روان‌درمانی، مهارت‌آموزی، بازتوانی و اشتغال طی می‌شود.
به گزارش ایسنا، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با بیان این که معضل موادمخدر امروز یک معضل جهانی محسوب می‌شود و حل آن نیازمند همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است، خاطر نشان کرد: بر این اساس در ان جلسه‌ که با حضور اعضای گروه مینی دوبلین برگزار شد، موضوعاتی در خصوص گسترش همکاری‌های بین‌المللی در امر مبارزه با موادمخدر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گفته نجار، جمهوری اسلامی ایران بیشترین هزینه را در امر مبارزه با موادمخدر پرداخت کرده است، چرا که در همسایگی کشور افغانستان و در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار دارد.
انسداد مرزهای غربی و شرقی کشور با اعتبار700 میلیون دلاری
وی با اشاره به انسداد مرزهای غربی و شرقی کشور با اعتباری بالغ بر 700 میلیون دلار، یادآور شد: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران سه هزار و 600 شهید و حدود 11 هزار مجروح در راه مبارزه با موادمخدر داشته است.
وی با بیان این که قیمت موادمخدر در کشورهای اروپایی چندین برابر قیمت در کشور افغانستان است، اظهار کرد: به همین دلیل تقاضای بالایی برای قاچاق موادمخدر از طریق کشور ایران به کشورهای اروپایی وجود دارد و همین امر ضرورت توسعه‌ی مبارزه با موادمخدر در جمهوری اسلامی ایران را تایید می‌کند.
وزیر کشور با تاکید بر ضرورت همکاری‌های هر چه بیشتر گروه مینی دوبلین برای تامین بخشی از هزینه و تجهیزات مورد نیاز برای امر مبارزه با موادمخدر، اظهار کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزش‌های اعتقادی خود مبارزه با موادمخدر را دنبال می‌کند، اما جامعه جهانی باید به این موضوع توجه داشته باشد که بخش قابل توجهی از اقدامات کشور ما در امر مبارزه با موادمخدر موجب مبارزه با موادمخدر در کشورهای اروپایی می‌شود.
به گفته نجار، یکی از بحث‌های مهم جلسه‌ گروه مینی دوبلین در جمهوری اسلامی ایران، موضوع پیگیری کشت جایگزین در افغانستان بوده است.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و نیز مقابله با عرضه موادمخدر، اظهار کرد: در بخش پیشگیری فعالیت‌هایی همچون آگاه‌سازی مردم و بکارگیری رسانه‌ها به منظور فرهنگ‌سازی برای مبارزه با موادمخدر همواره در دستور کار ستاد مبارزه با موادمخدر بوده است.
وی به تربیت حدود شش هزار مربی در امر مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و افزود: آموزش‌هایی نیز برای پیشگیری از اعتیاد به مخدرهای صنعتی ارائه شده است، چرا که مصرف موادمخدر صنعتی خطر سنگینی برای جوانان جامعه در ایران و دیگر کشورهای جهان است.
نجار با بیان اینکه در حوزه مقابله با عرضه و قاچاق موادمخدر نیز جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم بوده است، تاکید کرد: گزارش اقدامات ایران در خصوص مبارزه با سوداگران مرگ نیز در این جلسه‌ مطرح شد تا بابی برای مشارکت هر چه بیشتر جامعه جهانی با جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با موادمخدر باشد.
 ایران برای جلوگیری از ورود قاچاق نیازمند برخی تجهیزات تحریمی در مرزهاست
به گفته وزیر کشور، جمهوری اسلامی ایران نیازمند برخی تجهیزات در مرزهاست تا به وسیله آن از ورود قاچاق جلوگیری کند، اما برخی از این تجهیزات از اقلام تحریمی هستند که جامعه‌ جهانی می‌تواند برای تامین آن‌ها با ایران همکاری کند.
به اعتقاد نجار، امر مبارزه با موادمخدر یکی از مباحث مهم حقوق بشر است که جمهوری اسلامی ایران در این مسیر همواره پیشرو بوده است.
 کشف چندین لابراتور موادمخدر صنعتی در روزهای اخیر
وی در پاسخ به سوالی در مورد روند اجرای قانون جدید مبارزه با موادمخدر که بر اساس آن، حمل بیشتر از 30 گرم موادمخدر صنعتی محکومیت اعدام را در پی دارد، گفت: محکومیت‌های در نظر گرفته شده در قانون جدید مبارزه با موادمخدر حاوی محاسنی است و هشداری جدی برای قاچاقچیان و سوداگران مرگ محسوب می‌شود، چرا که آنها خواهند دانست که قانون با قاطعیت با تخلفات آنها برخورد می‌کند.
وی با اشاره به کشف چندین لابراتور موادمخدر صنعتی در روزهای اخیر، اظهار کرد: مجرمان از طریق نیروی انتظامی تحویل مقامات قضایی شدند و مراحل رسیدگی به پرونده‌ی آن‌ها در حال پیگیری است.
 دولت مرتبا از شهرداری‌های سراسر کشور در حوزه حمل و نقل عمومی حمایت می‌کند
 چندین برابر کمک‌های قانونی را در امر توسعه‌ ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داده‌ایم
وزیر کشور درباره برنامه این وزارتخانه در خصوص پرداخت یارانه‌ بلیت مترو و اتوبوس نیز عنوان کرد: پرداخت یارانه به شهرداری‌ها امری دائمی است و دولت به طور مرتب از شهرداری‌های سراسر کشور به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی حمایت می‌کند.
وی با بیان اینکه چندین برابر کمک‌های قانونی را در امر توسعه‌ ناوگان حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و مترو انجام داده‌ایم، اظهار کرد:‌ تنها یک مورد از این کمک‌ها پیشنهاد فاینانس چهار میلیارد دلاری است که مورد موافقت مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
به گفته نجار، 2 میلیارد دلار از این فاینانس متعلق به تهران است که می‌توند کمک شایانی به توسعه‌ مترو در این کلان‌شهر کند.
بسته‌های حمایتی از شهرداری‌ها طبق روال در حال اجراست
وزیر کشور خاطر نشان کرد: بسته‌های حمایتی از شهرداری‌ها نیز که در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها به تصویب رسیده و از سوی دولت ابلاغ شده است، طبق روال در حال اجراست.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست، برند اربل ـ سفیر آلمان در کشورمان ـ در سخنانی با اشاره به خدمات بی‌شائبه جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با موادمخدر، تصریح کرد: با توجه به کشت موادمخدر در اطراف مرزهای ایران، ضرورت همکاری‌های بیشتر با جمهوری اسلامی ایران امری مشهود است.
وی ضمن تقدیر از خدمات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این که آیا جامعه‌ جهانی قصد ندارد کمک‌های مالی و تجهیزاتی برای مبارزه با موادمخدر به جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد، گفت: هدف از تشکیل گروه مینی دوبلین، مبارزه با موادمخدر است و در این جلسه‌ نیز گفتمان سازنده‌ای در این باره با جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.
به گزارش ایسنا، اربل با بیان این که می‌دانیم که باید تلاش‌های بیشتری برای همکاری با ایران در امر مبارزه با موادمخدر داشته باشیم، یادآور شد: گروه دوبلین قصد دارد، همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد.
وی در عین حال از ذکر میزان دقیق کمک‌های جامعه جهانی به جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر خودداری کرد و افزود: باید به جمهوری اسلامی ایران که در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار دارد، کمک‌های بیشتری صورت گیرد.
انتهای پیام
اتریش، بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ژاپن، نیوزیلند، نروژ، فنلاند، رومانی ، روسیه و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که در گروه مینی دوبلین عضویت دارند. , و تامین کننده هزینه های مالی مبارزه با مواد مخدر در ایران هستند

هیچ نظری موجود نیست: