وظیفه همه دستگاه‌ها در مبارزه با اعتیاد به صورت شفاف مشخص شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به لزوم ساماندهی مراکز ترک اعتیاد و کمپ‌های نگهداری و درمان معتادان بر مشخص شدن وظیفه همه دستگاه‌ها در مبارزه با اعتیاد تاکید کرد و گفت: وقتی نقش همه به صورت شفاف مشخص شود؛ جای شبهه‌اي باقی نمی‌ماند و هر کسی در صورت کم‌کاری باید در این زمینه پاسخگو باشد.
احمد آریایی‌نژاد در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: اعتیاد بلای گسترده‌ای به شمار می‌رود که برای مبارزه با آن برنامه‌همگانی لازم است. دفاع مقدس هم جزء با تکیه با نیروی مردمی قابل حل و پیروزی نبود. مردم در دفاع از کشور در راس همه امور بودند و این موفقیت بزرگی را برای ملت به همراه داشت. در حال حاضر نیز برای مقابله با مواد مخدر یک یا چند ارگان توانایی مبارزه موثر نخواهند داشت و باید این مشکل و دغدغه اجتماعی به صورت مردمی مرتفع شود.

وی افزود: رویکرد وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیار مناسب بوده و بنده با نظر ایشان در مورد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر موافق هستم. البته در مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید با عمل وارد عرصه شد و تنها با حرف یا شعار به نتیجه نخواهیم رسید. هم اکنون گام‌های بلندی در زمینه مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن برداشته شده که در صورت استمرار نتیجه خوبی را به همراه دارد.

این نماینده مجلس بر ضرورت مشخص شدن وظیفه همه دستگاه‌ها در مبارزه با اعتیاد تاکید داشت و افزود: وقتی نقش همه به صورت شفاف مشخص شود؛ جای شبهه و ابهامی باقی نمی‌ماند و هر کسی در صورت کم‌کاری باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی با اشاره به لزوم افزایش آگاهی مردم نسبت به انواع مواد مخدر جدید و شیمیایی گفت: در بسیاری از مواقع جوانان و نوجوانان راه‌های پیشگیری از ایدز و اعتیاد را نمی‌‍دانند و این سبب گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. دانستن عاقبت کار در پیشگیری و کاهش گرایش به مواد مخدر موثر است. وقتی جوان اطلاع نداشته باشد به راحتی توسط افراد سودجو مورد اغفال در باشگاه‌های ورزشی یا آرایشگاه‌ها و ... به بهانه لاغری و زیبایی و افزایش قوای جسمانی قرار می‌گیرد.

آریایی‌نژاد ادامه داد: هیچ معتادی نمی‌خواسته در بستر اعتیاد گرفتار شود و قطعا همه، بهترین‌ها را برای خود آرزو دارند لذا اشتباه رفتن مسیر و نبود آگاهی آنها را به اعتیاد کشانده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاک
ید بر اینکه مشکل اعتیاد باید در کشور ریشه یابی و آسیب‌شناسی شود و قالب برنامه اصلی آن افزایش یابد، تصریح کرد: کمبود شادی در جامعه نداریم و نمی‌توان اذعان داشت؛ کمبود شادی سبب گرایش به مصرف مواد مخدر شده است. بلکه شادی زیرزمینی همان اشتباه رفتن مسیر ناشی از عدم آگاهی است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: راه‌های شادی پایدار باید پیدا و آشکار شود. شادی زیرزمینی ناخوشی پس از شادی به همراه دارد. بسیاری حتی در این‌ شادی‌ها برای اشاعه فرهنگ غلط، رایگان مواد اعتیاد آور و مشروبات الکلی را عرضه داشته که پس از معتاد کردن فرد، آنها را به خود وابسته کرده و گرفتار بلیه شوم اعتیاد می‌کنند. بنابراین باید با آگاه‌سازی مانع از اعتیاد در کشور شد.

وی در ادامه در مورد کمپ‌های ترک اعتیاد افزود: کمپ‌های ترک اعتیاد اندک نیست ولی بسیاری از این موسسات و کمپ نگهداری و درمان معتادان غیر مجاز است که ساماندهی آنها در کشور ضرورت دارد؛ گزارش‌هایی به ما رسیده که در برخی از این کمپ‌های غیر مجاز معتاد را شکنجه داده و چه بسا بسیاری از آنها دست و پایشان شکسته است. معتادان عضوی از جامعه بوده و بیمار تلقی می‌شوند. باید برای ترک، درمان و جامعه پذیری آنها برنامه‌های موثر و مدون انجام داد.

آریایی‌نژاد گفت: جوانان نیروی کار و سرمایه انسانی میهن اسلامی ما هستند باید روح و زحم روح آنها را شناخت. راه را برای جامعه پذیری معتادان بهبود یافته و درمان معتادان هموار کرد. وضعیت امرار معاش این افراد نامناسب است. معتاد دار و ندار خود را فروخته تا هزینه اعتیاد خود را تامین کند و چه بسا در این راه‌ وارد بیراه شده و از راه‌های نادرست وارد می‌شود. در حالی که با درمان، ترک و جامعه پذیر کردن آنها می‌توان در کاهش انواع جرم، تعداد زندانیان و آسیب‌های اجتماعی کاست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان داشت: زندان باید دارالتادیب باشد نه اینکه فرد حین گذراندان دوران محکومیت از سایر زندانیان جرم را بیاموزد. شرایط کارآموزی در زندان‌ها باید توسعه و گسترش یابد تا فرد در زندان کارآزموده شود. تاکنون برای جامعه پذیر شدن معتادان ضعیف عمل شده است.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: خلاء قانونی در کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر یا جامعه پذیر کردن معتادان بهبود یافته نداریم. بلکه خلاء همت و اراده احساس می‌شود.همه دستگاه‌ها و مردم باید پیشگیری از اعتیاد را در اولویت کاری خود قرار دهند تا با اراده همه جانبه شاهد ریشه کنی اعتیاد و مبارزه جامع با مواد مخدر باشیم.
منبع خبر: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر94.04.30 

هیچ نظری موجود نیست: