پيشگيري کم‌خرج ترين روش در مبارزه با مواد مخدر است




استاد دانشگاه:

پيشگيري کم‌خرج ترين روش در مبارزه با مواد مخدر است

در جامعه امروزي گسترده تر شدن اعتياد نه تنها هزينه هايي به مراتب بالاتر از هزينه فعلي درمان اعتياد براي مردم برجاي خواهد گذاشت .
آسيب هاي جبران ناپذيري هم بر جامعه اي كه در حال پير شدن است، وارد مي كند، چرا که مرگ هزاران  نفر در سال بر اثر اعتياد به مصرف مواد مخدر صنعتي و روانگردانها  براي سرمايه نيروي انساني کشورمان مشکلي مهم است که جايگزيني هم ندارد و بنابراين بايد بدنبال يک راهکار مناسب از جمله پيشگيري كه كم خرج ترين و موثرترين روش براي حل معضل اعتياد در جامعه است، باشيم.


،جواد كازروني استاد دانشگاه علامه طباطبايي افزود: براي مبارزه با پديده اعتياد غير از اجراي قانون، دولت هم بايد راه‌هاي دين‌دارتر كردن مردم، ايجاد شغل هاي مناسب و وسايل ازدواج دائم را فراهم كند و مبارزه با مواد مخدر  و بيكاري را سرلوحه كارهاي خود قرار دهد.
وي اظهار داشت: از سويي ديگر والدين موظفند خانه را به محيطي امن براي فرزندان تبديل كنند تا آنان در آرامش كامل به رشد فكري و جسمي مناسب برسند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه به نظر مي‌رسد در شرايط کنوني مبارزه با مواد مخدر وظيفه همگاني است، ادامه داد: استعمال سيگار و قليان دروازه ورود به مصرف مواد مخدر و روانگردانها است، مطابق قانون جامع کنترل دخانيات بايد با محدود کردن عرضه قليان و مواد دخاني در اماکن عمومي و کاهش دسترسي، مبلغي بيش از کل بودجه سلامت کشور فقط به علت مصرف سيگار در کشور هدر نرود و هزينه سرسام آور درمان اعتياد نيز در جهت بهبود رفاه اجتماعي و روان‌شدن چرخه اقتصادي به کار گرفته شود.
 كازروني تصريح كرد: اين روزها شاهد اين هستيم که به رغم مبارزه نيروهاي انتظامي و پلمپ اماکن متخلف كه با عرضه قليان، مواد مخدر در اختيار مشتريان قرار مي دهند،‌ عده اي سودجو، باز هم در اماکن تفريحي، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها با تنباکوهاي ميوه‌اي و معطر كه حاوي مواد مخدر هستند، بستر مناسبي را براي گرايش نوجوانان و جوانان به سمت مصرف قليان ايجاد کرده‌اند و همين موضوع نشان مي‌دهد که راهکارهاي موجود براي مقابله با معضل اعتياد کافي نيستند.
وي با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسد ريشه اين معضل فرهنگي است و تا راهکار فرهنگي مناسب نباشد ما همچنان شاهد قرباني شدن افراد بيشتري در منجلاب اعتياد و از دست دادن سرمايه نيروي انساني در کشور خواهيم بود، گفت: بايد راهكارهاي عقلاني و قابل تطبيق را در نظر داشت تا علل گرايش به اعتياد شاسايي شوند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه فشارهاي اقتصادي و دغدغه‌هاي زياد باعث عدم روابط درست والدين با فرزندان شده است، افزود: دادن استقلال رأي و دخالت در تصميم‌گيري به فرزندان، پشتيباني مادي و معنوي اطفال و نوجوانان در عرصه هاي تحصيلي و زندگي از سوي خانواده و همچنان ارتقاي آموزش و آگاهي از مهمترين نكاتي است كه بايد در راستاي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بر روي آن مانور داد.
كازروني همچنين ايجاد بازار کار براي جوانان، ايجاد شغل براي همه قشرهاي جامعه بويژه معتادان، تبليغ و نشر ضررهاي ناشي از اعتياد از سوي رسانه‌هاي همگاني، کنترل مرزهاي کشور به‌منظور گرفتار کردن قاچاقچيان بيرون مرزي، توسعه امکانات رفاهي، مبارزه جدي با قاچاقچيان و زارعان مواد مخدر، اجراي قوانين کشور، تقويت و تشديد قوانين مبارزه با مواد مخدر و فراهم کردن درمانگاه‌هاي عمومي براي مردم را از جمله اقداماتي عنوان كرد كه مي‌تواند در زمينه پيشگيري از اعتياد مفيد واقع شود.
وي خاطر نشان كرد: توجه به عوامل سه گانه اعتياد و انجام اقدامات پيشگيرانه از سوي دولت  مي‌تواند از روند رو به رشد اعتياد در كشور جلوگيري كند و جواناني كه در دام اعتياد در كشور گرفتارهستند را نجات بدهند.
به گفته اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي، بيشتر آسيب‌هاي اعتياد به مواد مخدر و روانگردان‌ها فردي است و فرد با اعتياد به اين مواد از کار افتاده و بيمار مي‌شود كه اين نيز  تهديدي براي سلامت جامعه بوده و نه تنها خود بلکه جامعه را نيز دچار ضررو زيان مي کند.
كازروني تصريح كرد: موضوعي که به مراتب اهميت بيشتري براي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر دارد، تلاش براي سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها در پيشگيري از اين معضل بوده ، پس لازم است در برنامه مبارزه با مواد مخدر راهکارهاي پيشگيري از اعتياد در اولويت برنامه ها قرار داشته باشد و بهتر است سرمايه گذاري‌هاي بيشتري صورت گيرد.

هیچ نظری موجود نیست: