مسئول مطبوعاتی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، ناامنی، فقر و اوضاع نابه سامان اقتصادی را از موانع اصلی مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر دانست

مسئول مطبوعاتی وزارت مبارزه با مواد مخدر  افغانستان،   ناامنی، فقر و اوضاع نابه سامان اقتصادی را از موانع اصلی مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر دانست و گفت: از همکاری ایران در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان قدردانی می‌کنیم.
«عباس فراسو» مسئول مطبوعاتی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس به موضوعاتی چون مبارزه با مواد مخدر، نقش کشورهای همسایه بخصوص ایران در کاهش کشت تریاک، قاچاق مواد مخدر با هواپیماهای نظامی و ارزیابی عملکرد دولت وحدت ملی اشاره کرد.

متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است:
1. یکی از اهداف حضور نظامیان خارجی بعد از مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر اعلام شده بود در این زمینه چقدر موفق بوده‌اید؟
فراسو: نظامیان خارجی برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و محو آن‌ در افغانستان حضور یافته بودند که تاکنون هر 2 هدف به دلایل مختلفی محقق نشده است.
من فکر می‌کنم، مبارزه با مواد مخدر با موفقیت و عدم موفقیت در امر مبارزه با تروریسم در افغانستان ارتباط مستقیم دارد و این 2 روابط علت و معلولی با هم داشته و دارند.
متأسفانه در 14 سال حکومت‌داری «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان و حضور نظامیان خارجی در این کشور، همان گونه‌ که مبارزه با تروریسم به جایی نرسید، با وجود تلاش‌های زیاد دولت افغانستان مبارزه با مواد مخدر نیز به جایی نرسیده است.
البته چالش‌هایی مانند ناامنی، فقر و اقتصاد ضعیف از جمله موانع اساسی فرا روی مبارزه با مواد مخدر نیز بوده و هنوز هم ما در راستای امحای کشت‌زارهای خشخاش، تولید و استعمال مواد مخدر، با این چالش‌ها مواجه هستیم.
2. افغانستان 90 درصد مواد مخدر جهان را تولید می‌کند و هم اکنون تولید مواد مخدر بر اساس گزارشها 40 برابر تولید سالهای قبل از حضور نظامیان خارجی در افغانستان رسیده است؛ چرا مبارزه با مواد مخدر در افغانستان موفق نبوده است؟
فراسو: چنانچه پیشتر یاد آور شدم، ناامنی و حضور گروهک‌های تروریستی مسلح در مناطق مختلف افغانستان و به خصوص مناطق زیر کشت و تولید مواد مخدر، از عوامل اساسی افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان است.
گروهک‌های تروریستی از راه کشت و تولید مواد مخدر تامین می‌شوند و از این راه در برابر دولت و مردم افغانستان می‌جنگند اما این به معنای تلاش نکردن دولت افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر نیست.
تلاش‌ها و پیکار در امر مبارزه با مواد مخدر مخصوصاً در سال جاری بی‌سابقه بوده است. مواد مخدر را در افغانستان همانند تروریسم یک تهدید جدی و مرگبار برای مردم افغانستان، منطقه و جهان می‌دانیم و در پیِ نابودی آن هستیم.
البته این هیچ ربطی به حضور و عدم حضور نظامیان خارجی در افغانستان ندارد و ما در هر صورت تلاش خود را می‌کنیم تا از شر مواد مخدر رهایی یابیم.
3. جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری‌هایی در مناطق غربی افغانستان از جمله هرات انجام داد و اقداماتی را نیز در خصوص کشت زعفران بجای کشت خشخاش در دست گرفت، چرا همچنان شاهد افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان هستیم؟
فراسو: ما از کمک و همکاری‌های دولت‌های منطقه و جهان و بخصوص جمهوری اسلامی ایران در بخش مبارزه با مواد مخدر و در دیگر بخش‌ها قدردانی می‌کنیم.
اینکه در هرات در خصوص مبارزه با مواد مخدر انجام شده و کشت زعفران بجای خشخاش در سالیان قبل و اکنون به مثابه کشت جایگزین صورت می‌گیرد، امری بدیهی و آشکار و قابل تقدیر است.
ما زعفران را به عنوان کشت مناسب جایگزین خشخاش می‌دانیم و در پیِ تقویتِ کشت‌زارهای آن هستیم.
اما، فکر نمی‌کنم مردم ولایت هرات دوباره به کشت مواد مخدر روی آورده باشند. ممکن است در بخشی از ولایت‌های افغانستان به دلیل مناسب نبودن طبیعت، زعفران کاشته نشود، اما در ولایت‌های که زعفران کاشته می‌شود، اکثراً کشت خشخاش به صفر رسیده است.
4. مناطق ناامن عمده‌ترین مراکز تولید مواد مخدر و کارخانه‌ای هروئین‌سازی می‌باشد. آیا مواد مخدر به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی طالبان نیست؟
فراسو: این که یک مسئله‌ آشکار است. طالبان به شدت از کشت، تولید و حمل و نقل مواد مخدر سود می‌برند و مواد مخدر، یکی از منابع اصلی درآمد آنان است. شواهدی زیادی در دست داریم که طالبان از مراکز تولید مواد مخدر استفاده کرده و می‌کند.
ما در مناطقی که آنجا طالبان حضور مستقیم و غیر مستقیم دارد، شاهد کشت و تولید مواد مخدر هستیم اما در مناطقی که تحت کنترل کامل دولت افغانستان است و عملاً حکومت‌های محلی به ارائه خدمات اجتماعی می‌پردازند، کشت و تولید مواد مخدر در حد خیلی کم و یا صفر وجود دارد.
5. گزارش هایی مبنی بر قاچاق مواد مخدر با هواپیماهای نظامی نظامیان خارجی منتشر شده است، این موضوع تا چه حد صحت دارد؟
فراسو: من چنین گزارشی را نخوانده و تاکنون ندیده‌ام. اما انتقال مواد مخدر را با هواپیماهای نظامی و غیر نظامی، نه رد کرده و نه تأیید می‌کنم. بهتر است در این مورد تحقیق شود و جزئیات آن در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.
6. ایران تلفات زیادی را در مبارزه با مواد مخدر در مرزهای شرقی خود و هم مرز با افغانستان و پاکستان متحمل شده است که تا کنون صدها شهید و میلیاردها دلار هزینه دست آورد آن بوده است، این همکاری را در مبارزه با مواد مخدر چگونه می‌بینید؟
فراسو: ایران تاکنون تلاش‌های زیادی در امر مبارزه با مواد مخدر انجام داده باشد، اما معضل مواد مخدر آنقدر گسترده است که تلاش‌های ایران کفاف افغانستان را در امر مبارزه با مواد مخدر نمی‌دهد.
افغانستان بارها از ایران و دیگر کشورهای منطقه در نشست‌های پنجگانه‌ کشورهای همجوار خود خواسته که باید در امر مبارزه با مواد مخدر همکاری منطقه‌ای بصورت جدی بوجود آید و کشورهای منطقه باید عملاً درگیر مبارزه منطقه‌‌ای با مواد مخدر و تبادل اطلاعات بین  همدیگر در این راستا شوند.
اما، متأسفانه چنانکه دیده می‌شود، این همکاری‌ها حتی از جانب کشور همسایه ما (ایران) کافی نبوده و نیاز به همکاری‌های بیشتری احساس می‌شود.
امیدوار هستیم کشور ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر همچنان همکاری‌های خود را با افغانستان داشته باشد.
7. آیا اراده‌ای در منطقه بین کشورهای همسایه که ترانزیت مواد مخدر از آنها صورت می‌گیرد، می بینید؟ چه راهکار و پیشنهاداتی در خصوص همکاری منطقه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر دارید؟
فراسو: چنانکه در پاسخ به سوال قبلی گفتم، متأسفانه اراده‌ای قاطع منطقه‌ای در خصوص مبارزه با ترانزیت مواد مخدر تا کنون میان کشورهای منطقه‌ای وجود نداشته و یا هم اگر وجود داشته، بسیار اندک بوده و راه به جایی نبرده است.
همکاری‌های منطقه‌ای در امر مبارزه با مواد مخدر یک اصل اجتناب ناپذیر است و باید تقویت و گسترش پیدا کند.
مواد مخدر تنها مشکل افغانستان نیست. بلکه، یک مشکل منطقه‌ای و جهانی است و مشکل منطقه‌ای و جهانی راه‌حل‌های منطقه‌ای و جهانی می‌خواهد.
در ضمن ما خواهان پیگیری نتایج نشست‌های پنجگانه کشورهای منطقه در امر مبارزه با مواد مخدر هستیم که هر ساله در پایتخت‌های یکی از پنج کشور عضو برگزار می‌شود.
8. برنامه‌های آتی مبارزه با مواد مخدر و تولید تریاک و هروئین در افغانستان چیست؟
فراسو: دولت افغانستان در ادامه تلاش‌های خود در امر مبارزه با مواد مخدر، به تازگی یک برنامه ملی مبارزه با مواد مخدر که 4 سال آینده (2015 – 2016) را در بر می گیرد، به تصویب رسانیده که 3 هدف اساسی و عمده را دنبال می‌کند:
1.کاهش کشت خشخاش، از طریق کشت‌های جایگزین توسعه‌ پایدار، زراعت و محو مواد مخدر
2. کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر، از طریق ممانعت، مبارزه با پول‌شویی و ضبط دارایی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی
3.کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان مواد مخدر و افزایش درمان استفاده‌کنندگان از طریق تمرکز بر روی جلوگیری و تداوی مبتنی بر شواهد
9. عملکرد اداره مبارزه با مواد مخدر افغانستان در سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فراسو: وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان که مدیریت فعالیت‌های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به عهده دارد، در بخش‌های سیاست‌گذاری، آگاهی بخشی، ارائه کشت جایگزین، کاهش تقاضا و برنامه‌ تقدیر از اجراهای خوب، بیشترین اقدامات عملی را انجام داده است.
ما امسال 19 درصد کاهش در کشت و 48 درصد کاهش در تولید مواد مخدر در افغانستان داشتیم که یک رقم خیلی چشمگیر است.
10. بر اساس گزارش‌ها گفته می‌شود حدود 260 هزار هکتار از اراضی کشاورزی افغانستان به تولید خشخاش اختصاص دارد؛ با احتساب تولید 56 کیلوگرم تریاک در هر هکتار تولید مواد مخدر رقم قابل توجهی می شود، میزان تولید سالیانه تریاک در افغانستان اکنون چقدر برآورد می‌شود؟
فراسو: اراضی تحت کشت مواد مخدر در سال گذشته 224 هزار هکتار زمین بود که در سال جاری به 183 هزار هکتار زمین کاهش یافته است.
در  سال گذشته 2692 هکتار زمین محو شده بود که امسال به 3760 هکتار رسیده که 40 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
در سال گذشته 6400 تن مواد مخدر تولید شده بود که در سال جاری به 3300 تن تقلیل یافته و کاهش 48 درصدی را نشان می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست: