اعتياد،جنگ شيميايی در بطن خانواده‌ها/ ايران با نام هلال طلائی در مسير ترانزيت مواد مخدر

   انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود

اعتياد،جنگ شيميايی در بطن خانواده‌ها/ ايران با نام هلال طلائی در مسير ترانزيت مواد مخدر


ايران در همسایگى بزرگترین تولیدکنندگان انواع موادمخدر جهان (افغانستان و پاکستان) موسوم به «هلال طلائی» و در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار گرفته است كه در اين راه خود نیز قربانى مي گيرد.
گروه سبک زندگی"تیتریک"؛ اعتياد بیمارى اجتماعی که عوارض جسمى و روانى متعددي را براي فرد به همراه دارد .

اعتیاد به انواع ماده مخدر از مهمترین مشکلات موجود در كشور است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى مردم و كشور محسوب مي شود.

رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف و ویــرانگری‏ هاى حاصل از آن سبب سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى مي شود كه سلامت جامعه را بطور جدى به خطر مى‌اندازد اما گذشته از مصرف مواد مخدر پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است.

**با يك بار مصرف معتاد نمي شوم!

جمله ( من تفريحي مصرف مي كنم و معتاد نمي شوم) بارها و بارها از زبان افراد مختلفي به گوشمان خورده است اما تمامي افراد به اين امر واقف هستند كه جمله ي فوق تنها يك جمله اميد دهنده واهي و بي پايه و اساس است چرا كه با اولين مصرف هر نوع ماده مخدري شخص به آن وابسته و به نوعي اعتياد پيدا مي كند .

اعتیاد به موادمخدر یکى از عوامل اصلى شیوع بیماری‏هاى ایدز و هپاتیت می‏باشد.

موادمخدر آنچنان آرام و بی ‏صدا برجسم و روان مصرف‏ کننده غلبه مي كند که هیچ معتادى آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی ‏آورد.

مصرف موادمخدر منشاء وقوع بسیارى از جرائم اجتماعى نظیر قتل، تجاوز، سرقت و ... می‏باشد .همچنين سبب تباهى میلیون‏ها مغز فعال می‏شود که سرمایه‏ هاى آینده جامعه بشرى بشمار می ‏روند.

موادمخدر سالانه میلیارد ها دلار سود به حساب سوداگران مرگ واریز می ‏کند که اين رقم ها صد برابر کل بودجه کشور و بسیارى دیگر از کشورهاى بزرگ دنیاست و سالانه مقادیر قابل توجهى ازثروت ملى کشور به جیب سوداگران موادمخدر می‏رود.

قاچاقچیان بین ‏المللى موادمخدر براى رسیدن به مقاصد شوم خود به مدرن‏ترین تجهیزات تسلیحاتى و ارتباطى مجهز هستند و از آن استفاده مي كنند.

ايران در همسایگى بزرگترین تولیدکنندگان انواع موادمخدر جهان (افغانستان و پاکستان) موسوم به «هلال طلائی» و در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار گرفته است و در این راه خود نیز قربانى آن می‏گردد.

در همين راستا مسولان مربوطه در مقابله با ورود و شیوع این مواد خانمانسوز، کنترل و حفاظت مرزهاى شرقى اقدام به احداث بیش از هزار کیلومتر جاده، ده‏ها پاسگاه مرزی، برجک و دیده ‏بانى و حفر چندین کیلومتر کانال و ... کرده اند.

موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود درواقع مي توان عنوان كرد كه در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر تا حدودي مهم ترين عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود.

گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى رسيده است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده نیز به سمت آن سوق پيدا كرده اند.

امان الله قرائي مقدم، جامعه شناس در خصوص اشاعه مواد مخدر در كشور مي گويد:اعتياد قدیمی ترین شیوه های استعمارگران ودشمنان بشریت است که به منظور بازداشتن جوامع انسانی از رشدوتعالی وآزادی آنها از زیر دست مستکبران جهان وهمچنین غارت هر چه بیشتر وکسب منافع افزون تر به کاربرده شده است و روز به روز گسترش بیشتری مي يابد.

وي افزود:اعتیاد به مواد مخدر به عنوان جدی ترین مسأله اجتماعی ایران، وجوه مختلف جامعه شناسی، روان شناسی، حقوقی، سیاسی و ... دارد.

اين جامعه شناس ادامه داد:اعتیاد به مواد مخدر، به عنوان یکی از مسائل پیچیده اجتماعی درعصر حاضر است که زمینه ساز بروز بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی می باشد.

قرائي مقدم گفت: اعتیاد گرایش فرد را به اصول اخلاقی و معنوی و ارزش های اجتماعی کاهش می دهد به طوری كه مي توان عنوان كرد اعتياد، « جنگ شیمیایی خانگی » و « جنگ بدون مرز » محسوب مي شود.

**تغيير الگوهاي مصرف مواد مخدر در ايران

ایران به دلیل شرایط خاص و هم جواری با مراکز عمده تولید کننده مواد مخدر و قرار گرفتن در بهترین و کوتاه ترین مسیر ترانزیت، در چند سال اخير گذرگاه انتقال مواد مخدر ازافغانستان به اروپا بوده است.

افزايش اعتياد و ميل به مصرف مواد مخدر به اندازه اي در كشور افزايش پيدا كرده است که مي توان بيان كرد اعتیاد بعد از بيکاری و گرانی سومین معضل اجتماعی است.

و اكنون با افزایش قیمت شیشه و هرویین و ‏کاهش قیمت تریاک ، افراد مبتلا به شیشه تغییر الگوی مصرف دادند و ممکن است به ‏سمت مواد سنتی یا هرویین تزریقی بروند.

پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن بیان آنکه علی رغم همه تلاش ها در ‏راه مبارزه با موادمخدر متاسفانه سودهای هنگفت که سوداگران مرگ در این راه بدست می آورند ‏همچنان آنان را وسوسه به قاچاق موادمخدر می کند، گفت: سالانه فقط 20 تا 30 درصد از مواد مخدر وارده به کشور شناسایی می ‏شود و مابقی یا در کشورمان مصرف می شود یا از مرزهای ما عبور می کند و به اروپا می رسد‎.‎

وی افزود: این در حالی است که ایران در معرض شدیدترین آسیب ها ناشی از ترانزیت ‏مواد مخدر قرار دارد و بیشترین خسارت های مادی و جانی در این میان داده است.‏

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اعتیاد یک ‏پدیده چند وجهی است، گفت: در حقیقت اعتیاد یک مشکل روانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ‏است که دارای چند وجه و لایه است‎.‎

افشار اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در برنامه ششم توسعه کشور و فرمایشات ‏مقام معظم رهبری می بایست 25 درصد از تقاضا برای مواد مخدر کاسته شود و این افق توسعه دست ‏یافتنی است.‏

وی همچنین گفت: تحقق این برنامه نیاز به همکاری همه ارگان و عزم ملی برای کاهش تقاضای ‏مصرف مواد مخدر دارد‎.‎

افشار اضافه کرد: محیط خانه ، مدرسه ، محل کار ، تحصیل و همه محیط ها حتی فضای مجازی در ‏دسترس مصرف مواد مخدر است و اقدامات پیشگیرانه باید در همه این محیط ها انجام شود‎ ‎‏.‏

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه الگوی مصرف در ‏این سال‌ها تغییر کرده است، گفت: در طول یک دهه با تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی به سمت ‏مواد صنعتی روبرو بوده ایم .‏

وی دسترسی ساده به مواد را یکی از خطرات افزایش اعتیاد در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: ‏وقتی گروهی به مواد مخدر دسترسی ساده داشته باشند، احتمال مصرف آن بیشتر می شود.

اميد است با كاهش در دسترس بودن مواد مخدر كه یکی از دلایل مصرف بی رویه مواد مخدر است ‏،برنامه ریزی هاي لازم جهت کاهش عرضه صورت گيرد تا به تبع آن تقاضا نيز كاهش يابد.



باشگاه خبرنگاران

هیچ نظری موجود نیست: